×

Aloitus ja kertaustehtäviä

Yhteiset tavoitteet

  1. Jokainen uskaltaa kysyä ja vastata
  2. Jokainen saa onnistumisia
  3. Jokainen tekee parhaansa
  4. Viihdymme oppitunneilla
  5. Opimme yhdessä

Matematiikan oppimisesta

  • Vaatii omaa ahkeraa työskentelyä
  • Sitkeyttä, ei saa antaa periksi, vaikka ei heti onnistu
  • Epäonnistumiset eivät haittaa, usein virheet opettavat
  • Tehtävät pitää aina tarkistaa ja selvittää, jos se ei mennyt oikein
  • Vastaus ei ole tärkeintä. Vastaus voi mennä väärin ja voit silti oppia.
  • Kirjoita kirjan tehtävästä vihon marginaaliin tehtävän sivu ja tehtävän numero, esim. s. 7:3.

Arviointi

  1. Yleistä
    • Arviointi 3. kertaa vuodessa
    • lukuvuoden viimeinen arviointi ottaa huomioon koko lukuvuoden (kevään lopussa myös kertaus ja loppukoe)
    • itsearviointia suoritetaan koko lukuvuoden ajan
    • Ennen arviointia jokaisen kanssa käydään arviointikeskustelu
  2. vaikuttavat tekijät
    • Työskentely (tehtävät, aktiivisuus, toisten auttaminen)
    • Kokeet
    • Testit

Tehtävät kirjasta tai tehtävävihosta

  • Yhteiset tehtävät - kaikki tekee
  • Keskitason tehtävät - pyritään, että kaikki tekee 
  • Vaativat tehtävä

Käytännön ohjeita

  1. 7. luokalla 3 aihetta:
    1. Luvut ja laskutoimitukset (paljon kertausta alakoulusta)
    2. Geometriaa
    3. Muuttujia ja yhtälöitä
  2. Opentunnin lukujärjestyksessä on oppituntien ohjeet. Ohjeissa on myös videoita, joista voit kerrata itse
  3. Tehdyt tehtävät kuitataan Villeen

Työskentelyn itsearviointi

Tarkemmat tavoitteet.

TAITOTAVOITTEET
  • Vahvistetaan päättely- ja päässälaskutaitoja ja opitaan soveltamaan laskutaitoa arjen tilanteissa.
  • Peruslaskutoimitusten sujuva hallitseminen rationaaliluvuilla ja reaaliluvun käsitteen ymmärtäminen.
  • Matemaattisen ilmaisun täsmällinen esittäminen suullisesti ja kirjallisesti.
  • Loogisen ja luovan ajattelun kehittäminen.
  • Matemaattisten ratkaisujen arvioimisen ja kriittisen ajattelun taitojen kehittyminen.
  • Matematiikan soveltamisen taidon laajeneminen myös muihin oppiaineisiin ja ympäröivään yhteiskuntaan.
  • Tieto- ja viestintäteknologian soveltaminen matematiikan opiskelussa ja olgelmien ratkaisussa.
  • Opittujen asioiden välisten yhteyksien havaitseminen ja ymmärtäminen.
SISÄLTÖTAVOITTEET
  • Peruslaskutoimitukset ja laskujärjestys luonnollisilla luvuilla, kokonaisluvuilla ja rationaaliluvuilla
  • Reaaliluku
  • Lukujen vertailu sekä itseisarvon ja vastaluvun käsitteet
  • Kokonaislukujen jaollisuus
  • Käänteisluvun muodostaminen
  • Desimaalilukujen pyöristäminen ja likiarvo
  • Harjoitellaan peruslaskutoimituksia myös negatiivisilla luvuilla.
  • Vahvistetaan laskutaitoa murtoluvuilla ja opitaan murtoluvun kertominen ja jakaminen murtoluvulla.
  • Tutustutaan vastaluvun, käänteisluvun ja itseisarvon käsitteisiin. Lukualuetta laajennetaan reaalilukuihin.
  • Perehdytään lukujen jaollisuuteen ja jaetaan lukuja alkutekijöihin.
  • Syvennetään desimaalilukujen laskutoimituksien osaamista.
  • Vahvistetaan ymmärrystä tarkan arvon ja likiarvon erosta sekä pyöristämisestä. "