×
Janne Maunu
1 oppitunti
Luokka-aste
7.-9. luokka
Oppiaineet
FY
Hakusanat
sähkö sähkömagneettinen induktio sähköntuotanto lämpövoimalaitos

Tunti 2: sähkön tuotto ja lämpövoimalaitokset

 Työohje oppilaalle

Työ 1: Sähkömagneettinen induktio

 

Välineet:  käämi, kestomagneetti, jännitemittari

 

  1. Vie kestomagneetti käämin sisään. Mikä on mittarin suurin lukema?

 

 

  1. Mikä on mittarin lukema, kun magneetti on paikoillaan käämin sisällä?

 

 

  1. Mikä on mittarin suurin lukema, kun magneetti vedetään käämistä ulos?

 

 

 

Selitä omin sanoin, mitä sähkömagneettinen induktio tarkoittaa:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Työ2: Induktiojännitteen suuruus, generaattori ja vaihtojännite

Välineet: Kestomagneetti, 2 käämiä (100 ja 300), johtimia, jännitemittari, pyörivä teline, rautasydän.

 

  1. Aseta magneetti pyörivälle alustalle, käämin korkeudelle

 

  1. Pyöritä magneettia eri nopeuksilla ja tarkkaile jännitemittarin lukemia. Miten pyörimisnopeus vaikuttaa?

 

 

  1. Lisää käämiin rautasydän, vertaa jännitemittarin lukemia aikaisempaan. Miten rautasydän vaikuttaa?

 

 

  1. Vaihda 300 kierroksen käämiin ja vertaa jännitelukemia aikaisempaan. Mitä huomaat?

 

 

Mitkä asiat vaikuttavat induktiojännitteen suuruuteen?

 

 

 

 

Miksi syntyvää jännitettä kutsutaan vaihtojännitteeksi?

 

 

 

 

Mikä on generaattori?

 

 

 

 

 

 

 

Sähkön tuottamisen nykytilanne – Tee esitys powerpointilla tai swayllä

 

Miten lämpövoimalaitokset toimivat?  Laita esitykseen kuva laitoksen toimintaperiaatteesta.

  1. hiilivoimalaitos
  2. biopolttoainevoimalaitos

 

Miten voimalaitoksen generaattori saadaan pyörimään?

 

Paljonko lämpövoimalaitoksia on suomessa?

 

Käyttääkö voimalaitos uusia vai uusiutumattomia energialähteitä?

 

Mitä vaikutuksia voimalaitoksella on ympäristölle (päästöt, kasvihuoneilmiö)?

 

Mikä on lämpövoimalaitosten tulevaisuus?

 

Miten tänä päivänä tuotetaan eniten sähköä ja mistä tulee eniten hiilidioksidi (CO2) päästöjä

Kurssi sisältää 5-6 tunnin kokonaisuuden sähköenergian tuotannosta. Materiaali sopii esimerkiksi 9.luokan fysiikan opintoihin, koulun valinnaisaineeseen tai monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin. Liikkeelle lähdetään energian muodoista ja muutoksista, jatketaan perinteisestä sähköntuotannosta siirtyen kohti vihreää siirtymää ja vaihtoehtoisia tuotantotapoja. Kurssilla pohditaan myös sähköverkon rakennetta sekä sähkön varastoinnin mahdollisuuksia ja haasteita.   Kurssilla on toteutetty yhteistyössä STEK:n kanssa ja siinä on hyödynnetty heidän tuottamaa materiaaliaan https://energiamurros.fi/ ja https://www.sahkola.fi/ .