
7.-9. luokka
FY
energia energialajit energiantuotanto energian säilyminen
Käynnistä simulaattori osoitteesta:
https://phet.colorado.edu/fi/simulation/energy-forms-and-changes
Valitse: Lataa
Valitse: Johdanto
Tehtävä 1: Ominaislämpökapasiteetti
Tämän osion tarkoituksena on opetella, mitä aineen ominaislämpökapasiteetilla tarkoitetaan.
- Lämmittely:
Määrittele omin sanoin, mitä tarkoittaa
-Lämpötila:
- Lämpö(energia):
Simulaattorissa voit lisätä eri materiaaleihin (vesi, öljy, rauta, tiili) saman verran lämpöenergiaa. Ennusta, muuttuvatko eri materiaalien lämpötilat lämmittäessä samalla tavalla:
- Simulaatio
Laita rautakappale lämmitystelineelle ja lisää lämpömittari mittaamaan sen lämpötilaa. Klikkaa sitten energian symbolit näkyviin.
Lämmitä nyt rautakappaletta. Mitä havaitset:
Paina reset-nappulaa ja klikkaa lämmittimet yhtä aikaa. Laita vierekkäisille lämmitystelineille rautakappale ja tiilikappale ja lisää niihin lämpömittarit.
Katso ennen lämmitystä, kerro mitä eroa ja miksi rauta- ja tiilikappaleiden välillä on:
- Havainnot ja päätelmät
Lämmitä kappaleita yhtä aikaa ja tarkkaile lämpömittareita. Mitä havaitset:
Toista äskeinen koe vertailemalla kahta nestettä: vettä ja öljyä. Mitä nyt havaitset:
Laita alustoille vesi ja rautakappale ja niihin lämpömittarit. Lämmitä vain rautakappaletta kunnes sen lämpötila on noussut selvästi.
Upota sitten rautakappale veteen. Tarkkaile lämpömittareita ja energian symboleita.
Mitä havaitset:
Miten selität havaintosi:
Mitä simulaatio kertoi meille vedestä:
- Johtopäätökset
Aineen ominaislämpökapasiteetti c kuvaa aineen lämmönvarastointikykyä. Jokaisella aineella on oma tietty ominaislämpökapasiteettinsa. Se kertoo, paljonko energiaa massayksikköä kohden tarvitaan, jotta aineen lämpötila nousisi yhden asteen.
Katso taulukosta, mitkä ovat veden ja raudan ominaislämpökapasiteetit.
c(vesi)=
c(rauta)=
Katso taulukoista, mitä on kuparin ominaislämpökapasiteetti c(kupari)=
Miten ennustat kuparin tämän perusteella lämpenevän tai kylmenevän?
Miksi rakennettaessa tiili on suosittu materiaali?
Tehtävä 2:
Vaihda simulaatioksi laitteistot
Klikkaa energian symbolit näkyviin. Opettele sitten kuvan avulla, mitkä simulaattorissa ovat
- Energian tuottajia
- Mekaaninen/kemiallinen (pyöräilijä)
- Virtaava vesi (hana)
- Lämpö/valo (autinko)
- Höyry (pannu)
- Energian muuttajia
- generaattori
- aurinkopaneeli
- Energian käyttäjiä
- veden lämmitys
- Hehkulamppu
- Energiansäästälamppu
- Moottori/propelli
Osa 1: Valitse
Energian lähde: pyörä
Energian muuttaja: generaattori
Energian käyttäjä: Vesi
Kasvata pyörän nopeutta.
Mitä pyöräilijä eli energian lähde tekee? Mitä energiamuotoja havaitset?
Mitä generaattori tekee? Mitä energiamuotoja havaitset?
Miksi veden lämpötila (energian käyttäjä) nousee?
Miten energian säilymislaki liittyy tähän simulaatioon?
Osa 2: Lamppuostoksilla
Huoneesi lamppu on palanut ja sinun tehtävänäsi on hankkia uusi lamppu. Tarjolla on edullisempi perinteinen hehkulamppu ja kalliimpi energiansäästölamppu.
Valitse:
Energian lähde: aurinko (ei pilviä)
Energian muuttaja: aurinkopaneeli
Energian käyttäjä: lamppu/energiansäästölamppu
Vertaa sitten lamppujen tuottamaa valoa ja lampusta lähtevää hukkalämpöä. Seuraa tilannetta noin minuutin ajan molemmilla lampuilla. Toista sitten simulaatio lisäämällä pilvisyyttä.
Mitä etuja energiansäästölampulla on hehkulamppuun verrattuna? Entä hehkulampulla energiansäästölamppuun verrattuna.
Osa 3:
Keksi itse oma simulaatio ja kirjoita sen työohje tähän.
Kurssi sisältää 5-6 tunnin kokonaisuuden sähköenergian tuotannosta. Materiaali sopii esimerkiksi 9.luokan fysiikan opintoihin, koulun valinnaisaineeseen tai monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin. Liikkeelle lähdetään energian muodoista ja muutoksista, jatketaan perinteisestä sähköntuotannosta siirtyen kohti vihreää siirtymää ja vaihtoehtoisia tuotantotapoja. Kurssilla pohditaan myös sähköverkon rakennetta sekä sähkön varastoinnin mahdollisuuksia ja haasteita. Kurssilla on toteutetty yhteistyössä STEK:n kanssa ja siinä on hyödynnetty heidän tuottamaa materiaaliaan https://energiamurros.fi/ ja https://www.sahkola.fi/ .