
7.-9. luokka
IT
3d-tulostus tinkercad käsityö äidinkieli
TinkerCadin perusteet
Suunnittelu
- Suunnittele paperille kirjanmerkkisi malli. Suunnitelmastasi tulisi selvitä ainakin seuraavat asiat:
- Kirjanmerkin mitat (pituus x leveys x korkeus) - saat maksimi- ja minimimitat opettajalta sekä alla olevista ohjeista
- Kirjanmerkin värit- Minkä väristä tulostuslankaa kirjanmerkkiisi on saatavilla?
- Väritätkö kirjanmerkin esimerkiksi tusseilla?
- Piirrä 3D-malli esimerkiksi selainpohjaisella Tinkercad-ohjelmalla
OHJE:
1. Käynnistä Tinkercad-ohjelma (www.tinkercad.com)
- Tarvittaessa kertaa Tinkercadin käyttöön liittyvät ohjeet: Tinkercadin perusteet
2. Tee kirjanmerkin runko laatikko-työkalulla sekä muilla muototyökaluilla.
- Rungon muoto voi olla melkein mikä vaan
- Madalla muoto 1mm korkuiseksi
- Muodon pitää olla minimissään 40 mm pitkä (max 60mm)
3. Kopioi muoto (ctrl + c), liitä (ctrl + v) ja pienennä hiukan kopioitu muoto kulmasta vetämällä. Muuta kopioitu muoto kiinteästä (solid) reiäksi (hole). Vie reikä runkomuodon päälle. Valitse muodot ja ryhmittele ne (group).
4. Tee kirjanmerkkiin "kieli". Tee uusi muoto. Madalla se 2mm paksuksi ja siirrä runko-osan päälle.
5. Tee kirjanmerkin yläreunaan koriste, esim. nimi tekstityökalulla. Madalla tekstin korkeus 2mm korkuiseksi.
6. Tekstiä kannattaa muokata ja lihavoittaa niin, että kirjaimet sulautuvat hiukan toisiinsa kiinni. Ehkäpä lopputulos on kestävämpi.
7. Pitempää nimeä varten kannattaa tehdä ohut palkki ("alleviivaus") kirjaimien alle. Tee uusi muoto, venytä se koko nimen pituiseksi ja madalla 2mm korkuiseksi.
8. Siirrä alleviivauspalkki ja nimi kiinni runkoon. Valitse kaikki ja ryhmittele osat yhteen (group).
9. Kirjanmerkki on valmis. Vaihda suunnitelmallesi tunnistettavampi nimi, klikkaa "Export" ja valitse tallennusmuodoksi "STL". Siirrä malli Curaan tulostusta varten. Katso tästä tarvittaessa Curan ohjeet.
Tavoitteet
- ymmärtää, mistä sähköinen kuva muodostuu
- ymmärtää kuvankäsittelyn perusteet ja välineet
- oppia piirtämään kuvia koneella
- oppia käsittelemään ja editoimaan kuvia
- tutustutaan Sumo Paint ohjelmaan