×

Perusasiat

Materiaaleja

  1. Perusteet, http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/aihiot/fi/ict/kuvankasittely/Digitaalisen_kuvan_perusteet.pdf
  2. Tekijänoikeudet, http://jarinopetus.wordpress.com/2011/11/28/7-harjoitus-kuvankasittely/
  3. CC lisenssit http://creativecommons.org/choose/?lang=fi

Tehtävä (parin kanssa tai yksin)

Ota selvää seuraavista asioista käyttäen ylläolevia linkkejä tai googleta. Tallenna vastaukset Onedriveen

Taustatutkimus: Selvitä mitä eroa on digitaalisella bittikartta- ja verktorigrafiikalla. Selitä asia lyhyesti dokumentin alkuun. Tehtävät 1-10 liittyvät bittakarttagrafiikkaan ja 11-

  1. pikseli
  2. Tutki kameramainoksia ja niissä  esiintyviä termejä, esim https://www.rajalacamera.fi/nikon-d3500 (ks Ominaisuudet linkki) .
  3. resoluutio
  4. Mikä on koulun koneen näytön resoluutio?
  5. Grafiikka ja värit. Selitä
    1. RGB
    2. CMYK
  6. Millaisia resoluutioita on esim. dataprojektoireilla?
  7. Etsi näyttöjen ja televisioiden teknisiä tietoja? Selitä sanat
    1. HD ja FullHd?
    2. HDMi
    3. DVI
    4. VGA
    5. Taajuus?
    6. Kontrasti
  8. ppi
  9. dpi
  10. kuvaformaatit ja niiden erot, esim png, gif, jpg, raw
  11. Mitä tarkoittaa AutoCAD-suunnittelu? 
  12. Selvitä miksi 2D ja 3D rakennus- ja konepiirrustukset tehdään yleensä verktorigrafiikkana?  
  13. kuvankäsittelyohjelmat (hintoja, ominaiuuksia). Mikä on ammattilaisten työkalu, esim mainostoimistoissa? Entä insinööri- tai arkkitehtitoimistoissa?
  14. 3D kuvat ja renderöindi
  15. Mikä on Creative Commons?
    1. Miten voit omaan materiaaliin lisätä CC lisenssin?
    2. Miten voit hakea CC lisensoitua materiaalia?
    3. Tee lupaus tästä lähtien oppilastöissä käyttää vain cc lisensoitua materiaalia.

Tehtävän palautus

TEAMSin tehtävään Kuva-Perusteet

EKSTRA: Kuvakoulu

  1. Käy läpi linkki http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/aihiot/fi/ict/kuvankasittely/index_flash.html 

 

Tavoitteet

  • ymmärtää, mistä sähköinen kuva muodostuu
  • ymmärtää kuvankäsittelyn perusteet ja välineet
  • oppia piirtämään kuvia koneella
  • oppia käsittelemään ja editoimaan kuvia
  • tutustutaan Sumo Paint ohjelmaan