×

Tämä on käyttäjän Janne Korsimo suunnitelma. Osa kurssia Robotiikkaa ja ohjelmointia toiminnallisesti.

Maker-työ-Janne

Opiskelijan ohje

Maker-kulttuurin projektityötä varten järjestän Maunun koulussa kevään toiseksi viimeisellä viikolla luokkatilan suunnittelukilpailun.

Kilpailun järjestäminen

  1. Pyysin teknisestä toimistosta yhden luokkatilan mitat.
  2. Piirsin 3D mallin luokkatilasta perusasioineen, ikkunat, ovi ja kiinteät kalusteet.
  3. Koulutin IT-oppilasagentit, 2 tuntia, Sketchupin käyttöön. Oppilaille riitti hyvin kevyt opastus, oppivat nopeasti itse.
  4. Kuulutin kilpailun ohjeet ja aikataulun, lisäksi lähetin kilpailun ohjeet Wilmaviestinä
  5. Kilpailun aikana IT-oppilasagentit ovat ruokavälitunnilla auttamassa muita.
  6. Kilpailun ohjeet ja SketchUp ohjeet lähetettiin oppilaille Wilman kautta, https://opentunti.fi/index.php?route=plans/show/2511/3d-mallinnus 
  7. Voittajalle järjestän palkinnon ja mahdollisuuksien mukaan luokkaa toteutetaan suunnitelma tai osia siitä.

Miten meni?

  • It-oppilasagentit innostuivat kovasti suunnittelusta, pääsivät myöäs alkuun aika pienillä ohjeilla auttaen toisiaan.
  • Aikaa olisi pitänyt olla enemmän ja kevään viimeiset viikot eivät ole hyvä ajankohta.
  • Kilpailua olisi pitänyt pitää vireillä esim. kuulutuksilla.
  • Palautuksia tuli vain 1 kpl, no voittajan valinta ei ollut vaikeaa ;)
  • Kilpailun voisi järjestää uudelleen ensi vuonna.
  • Kilpailua voisi kehitellä sen verran lisää, että oppilaat voisivat suunnitella ja tulostaa aineluokkiin sopivia 3D kappaleita.

Kurssin tavoitteet

Kurssin tarkoitus on tutustuttaa sekä oppilaat että opettajat robotiikkaa, ohjelmointiin ja mahdollisesti myös 3D tulostamiseen.

Kurssin avulla kouluun voidaan rakentaa tutustumispisteitä esimerkiksi teemapäiviin. Pisteissä on tarkoitus tutustuttaa käyttäjät ohjelmointiin ja robotiikkaan käyttäen apuna toiminnallisia menetelmiä.

Kurssi on rakennettu osana Turun yliopiston erikoistumiskoulutuksen tehtävää, tehtävän kuvaus

Linkkejä

  1. Valmiita 3D malleja, https://www.thingiverse.com/ 
  2. Valmiin 3D mallin konvertointi esim. SkecthUpin ymmärtämään muotoon, http://www.greentoken.de/onlineconv/ (valitaan 3DS muoto)