9. luokka
IT
python asennus aloituskoodi
- Lataa Visual Studion asennuspaketti tästä
- Lataa Python Windowsille täältä, Download Python | Python.org
- Asenna Visual Studeoon Python lisäosa
- Esxtensions - Install the Python extension provided by Microsoft.
Koodin kirjoittaminen ja ensimmäinen ohjelma
- Avaa Visual Studio Code
- Ohje
- Kirjoita koodi vasemmalle ja paina keskellä olevaa Play -nappia.
- Testaa koodia print("Tästä alkaa minun matkani koodauksen saloihin").
Kommenttien kirjoittaminen ja muutama esimerkki
- Hyvän koodaustapa on kirjoittaa koodin joukkoon kommentteja, joissa kerrottaan mitä komentin alla olevassa koodissa tapahtuu. Kommenteista hyötyy sekä ohjelman tekijä että kaikki samaa koodia työstävät koodarit
- Kommentin saa tehtyä kirjoittamalla rivin alkuun #
- Kommentteja ei suoriteta ohjelmassa
- Testaa esimerkki Esim1.txt,
Käydään yhdessä opettajan kanssa esimerkit:
- merkkijonot.py (perusmerkkijonojen käsittely ja tulostus)
- lukuarvot.py (lukujen käsittely tulostuksessa ja lukujen yhdistely
Tehtävät
Tehtävä 1: Tulostaminen
- Tulosta oma nimesi yhtenä merkkijonona.
- Tulosta etunimesi ja sukunimesi kahtena erillisenä merkkijonona, mutta samalla rivillä.
- Tulosta etunimesi ja sukunimesi kahdella eri rivillä.
Tehtävä 2: Merkkijonojen yhdistäminen
- Luo kaksi merkkijonoa: "Aamu" ja "aurinko". Yhdistä ne yhdeksi merkkijonoksi ja tulosta.
- Luo kaksi merkkijonoa: "Hyvää" ja "päivää". Yhdistä ne yhdeksi merkkijonoksi niin, että niiden välissä on välilyönti, ja tulosta.
Tehtävä 3: Erikoismerkit
- Tulosta merkkijono, jossa on lainausmerkit: "Tämä on "lainattu" teksti."
- Tulosta seuraava tiedostopolku:
c:\kansio\tiedosto.txt
Tehtävä 4: Merkkijonojen leikkaaminen ja yhdistäminen
- Anna seuraavat kaksi merkkijonoa: "ABC" ja "123". Yhdistä ne niin, että tuloksena on "A1B2C3" ja tulosta.
- Tulosta yllä oleva merkkijono niin, että jokainen kirjain ja numero on omalla rivillään.
Tehtävä 5: Valuuttakurssimuunnos
Tee uusi koodi, joka printtaa erillisille riveille alla olevat
- "Minulla on 43 euroa" (voit muuttaa määrän)
- "Euron ja dollarin kurssi on 1,18" (tarkista päivän kurssi)
- "Dollareiksi muutettuna 43 euroa on xxx dollaria" (kaava siis laskee eurot dollareiksi kurssin mukaan)
Tehtävä 6: Kertolaskuja ajan suhteen
- Laske ja tulosta, kuinka monta minuuttia on viikossa.
- Laske ja tulosta, kuinka monta sekuntia on päivässä.
Tehtävä 7: Jakolaskuja ja jakojäännökset
Tee alla olevat koodilla.
- Jos sinulla on 100 omenaa ja 8 ystävää, kuinka monta omenaa jokainen ystävä saa, jos jaat omenat tasaisesti? Kuinka monta omenaa jää yli?
- Jaat 27 karkkia 4 ystävän kesken. Kuinka monta karkkia kukin saa ja kuinka monta jää yli?
Käydään yhdessä opettajan kanssa esimerkki:
Tehtävät:
-
Monistaminen:
- Tulosta sana "hei" viisi kertaa peräkkäin.
-
Muunnos luvusta merkkijonoksi:
- Anna luku 987. Muuta se merkkijonoksi ja tulosta.
-
Muunnos merkkijonosta luvuksi:
- Anna merkkijono "654". Muuta se luvuksi ja tulosta.
-
Ota osa merkkijonosta:
- Anna sana "Koodaaminen". Tulosta osa siitä, joka alkaa toisesta kirjaimesta ja päättyy seitsemänteen kirjaimeen.
-
Merkkijonon pituus:
- Anna lause "Miten menee?". Tulosta sen pituus.
-
Muunnokset:
- Anna sana "Ohjelma". Tulosta se sekä suurilla että pienillä kirjaimilla.
-
Etsi alimerkkijono:
- Etsi sana "koodi" lauseesta "Koodaaminen on hauskaa!" ja tulosta sen aloituskohta.
-
Korvaa osa merkkijonosta:
- Anna lause "Kissat ovat suloisia.". Korvaa sana "Kissat" sanalla "Koirat" ja tulosta lause.
Tee uusi koodi, joka printtaa erillisille riveille alla olevan tulostettavan tekstin mukaisen mallin.
Huom.
- Käytä ajankohtaisia päivämääriä
- Laske koulupäivien määrä kertomalla viikkomäärä viidellä
- Laske oppituntien määrä kertomalla päivien määrä kuudella
Tulostettava teksti:
Tänään on 3.5.2022 ja koulu päättyy 4.6.
Kouluviikkoja on jäljellä x kpl
Koulupäiviä on jäljellä y kpl
Oppitunteja on noin z kpl
Palautus
- Palauta tehtävät 1 - 3 Teamsin tehtävään Python1
Kurssi on luotu yläkoulun tietotekniikan valinnaisaineeseen.
Kurssin tehtävissä ja teoriassa on hyödynnetty Antti Laakosen ja Tuomas Koivun materiaaleja.
Antti Laaksosen materiaalit löytyvät sivulta, https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=python3_01