
9. luokka
KE
elinkaari
Tuotteen elinkaari tehtävä
Tuotteen tai palvelun elinkaaren selvittämisessä apuna ovat tietyt käsitteet, esimerkiksi nykyään paljon esillä oleva hiilijalanjälki.
Tehtävä 1. Selvitä omin sanoin lyhyesti viisi seuraavista käsitteistä.
A) Ekologinen selkäreppu
B) Ekologinen kädenjälki
C) Ekologinen jalanjälki
D) Hiilijalanjälki
E) Vesijalanjälki
Tehtävä 2.
Valitse jokin arkielämääsi liityvä tuote ja mieti sen elinkaari aina raaka-aineista käytönjälkeiseen jätteeseen asti.
Tee analyysi esim. Power Pointilla ja käsittele ainakin seuraavat vaiheet:
1. Raaka.aineiden hankkiminen
2. Valmistus ja jalostus
3. Käyttö ja korjaus
4. Uudelleen käyttö ja kierrätys
5. Jätteen käsittely
-Jokaisessa kohdassa tarkastele myös sekä käytettyä energiaa ja kuljetuksia, että päästöjä ilmaan, maahan ja vesistöihin.
Palauta tekemäsi esitys Temasiin tehtävään Elinkaarianalyysi.
Lisälukemista:
2.1 Elinkaariajattelu - Keke (gradia.fi)
-Puukuitu https://www.paivanlehti.fi/puusta-voi-tehda-vaikka-t-paidan-ymparistoystavallisesti/
-Bambu https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/11/11/bambun-ekologisuus-markkinapuhetta
http://outilespyy.com/elastaani-on-iso-ongelma-kierratykselle/#
Sanomalehden elinkaaresta:
http://www.vtt.fi/files/sites/leader/sanomalehden_ymparistovaikutukset_2010.pdf
http://www.sanomalehdet.fi/files/2391/sanomalehti_kantaa_ymparistovastuunsa.pdf
Paperinvalmistuksesta
http://tuotanto2014.sakarikoivunen.fi/2014/11/07/paperi-ja-selluteollisuus/
Lähiopetuksen korvaava kemianopetus poikkeustilanteessa huhtikuun 14. päivään asti.
Tavoitteet:
1. Hiiliyhdisteiden kemian osuuden loppuunsaaminen eli kappaleet ravintoaineet ja ravintoaineiden reaktioita.
2. Aloitetaan Kestävän kehityksen ja ympäristökemian opiskelu.