
1. luokka
MA AI
äidinkieli matematiikka
KE 13.5.
Meet-oppitunti klo 8.30
-Laske luettujen kirjojen määrä valmiiksi oppituntia varten. Laske erikseen kuunnellut kirjat.
MA: Tuhattaituri s. 186, 187 Kappale 46 Harjoittelen
-lisätehtävät s. 188, 189
Katso ensin opetusvideot
Tuhattaituri s. 186-187 t. 3 ja t. 5, sanalliset .mp4
YM: Tutkimusmatka s. 136, 137
-Kuuntele kappale Otsosta. Lue sen jälkeen kaksi kertaa.
-Tutki kirjan kuvasta, minkälaisia roskia oppilaat löysivät.
-Siivoa omalla pihalla joku asia. Tässä muutama esimerkki: lelujen tai tavaroitten järjestäminen, haravointi, kuistin lakaiseminen tai siivoaminen. Kysy aikuiselta, mikä olisi sopiva tehtävä. Ellei pihalla ole tehtävää, suorita sisällä joku aikuisen antama tehtävä.
SUK: Book Creator -kirja jatkuu
-Edelleen voit käyttää kuvia, videoita, äänitteitä. Muokata fonttia, kokoa, väriä jne.
4. sivu
Lempparisivu
-Kerro lempiasioita elämässäsi: lempiruoka, lempiväri, ystävät, leikit jne.
5. sivu
-Tämä on ihan oma sivu. Mitäköhän vielä keksit? Muista pysyä kuitenkin aiheessa. Sivu liittyy jotenkin sinuun.
Ihanaa! Kirjasi on valmis. Katsokaa ja ihailkaa perheenä sitä vielä yhdessä!
Pakkaa jo illalla reppuun kaikki koulutavarat! Luettelo niistä ja muutkin ohjeet löytyvät Wilmasta! Katso myös vaatteet valmiiksi. Mene aikaisin nukkumaan. Muista syödä kunnon aamupala!
Huomenna nähdään! Tervetuloa kouluun! Etäopetus hiljenee. Kiitos ahkerille oppilaille ja vanhemmille!
TI 12.5.
Meet-oppitunti klo 8.30
-Oppitunnilla uuden matematiikan asian opetus! Tulee myös ohjeita Book Creator-tehtävään.
MA:
Tuhattaituri s. 182, 183 Kappale Ykköset ja kymmenet
-lisätehtävät s. 184, 185
Katso ensin opetusvideot:
SUK: Vapaaehtoinen Book Creator tehtävä jatkuu:
-Tee kaksi seuraavaa sivua. Voit tehdä enemmänkin!
2. sivu:
Lemmikkini tai harrastukseni
-Kerro, mikä lemmikkisi on, mikä sen nimi on, millainen lemmikkisi on
-Kerro harrastuksestasi, mitä harrastat, missä harrastat, kuinka usein käyt harrastuksessa ja muuta harrastamiseen liittyvää tietoa
-Muista tekstin lisäksi kuvat, äänitteet, videot ovat mukavia!
3. sivu:
Koti
-Kuka kodissasi asuu, millainen huone sinulla on, mikä on lempipaikkasi kotona ja muuta kotiin liittyvää tietoa
-Muista tekstin lisäksi kuvat, äänitteet, videot ovat mukavia!
1.A lukenut ainakin sata kirjaa! Onneksi olkoon!
Katso videotervehdys ekaluokan opettajilta:
100 kirjaa luettu!! Jippii, ekaluokkalaiset!
MA 11.5. Irmeli etäopettajana
Meet-oppitunti klo 8.30
-Tarvitset oppitunnilla kirjoitusvihkoa, kynää ja kumia. Aloitamme tämän päivän kirjoitustehtävän yhdessä. Kuulet myös päivän vapaaehtoisesta tehtävästä.
SUK: Aapinen s. 178, 179, Kappale Mitä olen oppinut?
-Kuuntele tarina ensin Otsosta. Lue kaksi kertaa. Muista merkintä lukukorttiin!
Kirjoitusvihkotehtävä, voit käyttää lukemaasi Aapista s.178-179 apuna.
-Kirjoita siististi otsikko isolla alkukirjaimella: Olen oppinut koulussa
-Kirjoita kirjoitusvihkoosi 5-8 mukavaa asiaa, joita sinä olet oppinut koulussa ensimmäisen vuoden aikana.
-Kirjoita kokonaisia virkkeitä, muista iso alkukirjain, sanaväli ja piste (ISP).
-Piirrä kuva sinusta koulussa, väritä.
-Lähetä tehtävästä kuva Irmelille.
Etäjakson vapaaehtoinen lopputyö: Tee oma Book Creator-kirja. Aiheena olet sinä itse!
Ohjeet kirjan tekemiseen:
-Jokaisena päivänä tulee uusi ohje kirjan sivujen jatkamiseen.
-Tänään tehdään kansi ja yksi sivu (tai useampi tarpeen vaatiessa)
-Kirja sisältää sekä tekstiä ja kuvia. Voit myös äänittää pätkän tai tehdä videon padilla.
1. Tee kirjan kansi. Tarvitset kuvan itsestäsi. Kirjoita kanteen myös kirjan nimi. Mieti fontti, väri, koko, mahdolliset kehykset tai koristeet.
2. Suunnittele sivu seuraavista asioista:
-oma etunimi
-sukunimi
-ikä
-asuinpaikka
-koulu
-luokka
Tekstin lisäksi voit käyttää kuvia, lyhyitä videonpätkiä tai äänityksiä.
Tiistaina ja keskiviikkona tulee ohjeita seuraavista sivuista ( lemmikit, harrastukset, koti, lemppariasiat)
Irmeli saa kirjat luettavakseen torstaina 14.5.!
PE 8.5.
1.A lukenut ainakin sata kirjaa! Onneksi olkoon!
Katso videotervehdys ekaluokan opettajilta:
100 kirjaa luettu!! Jippii, ekaluokkalaiset!
Meet-oppitunti klo 8.30
Oppitunti käsittelee päivän nettiaihetta. Tarvitset kirjoitusvihon, kynän ja kumin.
UE/ET: Katso video ja vastaa kysymyksiin keltaiseen kirjoitusvihkoon.
Nettielämää - pääsenkö porukkaan?
Kirjoita otsikoksi Nettielämää
1. Miksi Anni ei ollut vielä saanut omaa läppäriä?
2. Mikä Annia harmitti?
3. Minkä virheen Anni teki?
4. Miten asia ratkaistiin?
5. Mitkä olivat nettiporon neuvot?
Lähetä vastauksista kuva Irmelille.
SUK: Tee Deskusta aapisen digitehtäviä. Olemme kappaleessa Yhteinen kevätjuhla.
Vapaaehtoinen: Voit myös tehdä Ville-tehtäviä.
Huom! Muista vastata KiVa-koulu -kyselyyn, ellet ole sitä vielä tehnyt!
-Kyselyyn pääsee linkistä, joka on asiaan liittyvässä Wilma-viestissä.
-Kyselyyn vastataan ennen etäopetusjakson loppumista.
-Oppilas tarvitsee kyselyn vastaamiseen todennäköisesti aikuisen apua.
TO 7.5.
Meet-oppitunti klo 8.30. Tarvitset tunnilla Tuhattaituria.
YM: Tutkimusmatka s. 106, 107
-Lue sivut kaksi kertaa. Voit kuunnella ensin Otsosta.
-Kirjoita ympäristötiedon vihkoon otsikoksi Ihminen rakentaa luontoa
-Tee kirjan tehtävät 1-2. Vastaa kysymyksiin kokonaisella virkkeellä.
-Piirrä kuva lasten leikkipuiston jostakin telineestä. Väritä kuva.
Pyöräile tai kävele leikkipuistoon. Leiki siellä ja tutki seuraavia asioita:
-Kuinka monta telinettä tai välinettä puistosta löytyy?
-Onko puisto hyvässä kunnossa?
-Mikä on siellä kivoin paikka?
Voit kirjoittaa vastaukset vihkoon, kun tulet kotiin. Lähetä kuva vihon sivusta Irmelille. Jos mieluummin lähetät pienen puheviestin tai videon puistosta, voit myös toimia niin. Tässä tapauksessa lähetä sekä vihon sivun otettu kuva että video opettajalle.
MA: Tuhattaituri Kappale 44, s. 178, 179
-lisätehtävät 180, 181
-katso ennen laskemista: opetusvideo
KE 6.5.
Irmeli jälleen etäopettajana.
Meet-oppitunti klo 8.30
-Oppitunnilla tarvitset Tuhattaituria. Teemme sinne päässälaskut. Saat myös ohjeita päivän matematiikan tehtävästä.
SUK:
Kuuntele Otso-sovelluksesta: Äitienpäivälaulu s. 197. Kirjoita kertosäkeistö äidinkielen kirjoitusvihkoon. Piirrä viereen valkovuokko.
MA: Luku 100
Näyttely 100 pikkuesineestä. Etsi kotoa/ ulkoa 100 pientä esinettä: palikkaa, kiveä, käpyä, kumia jne. Järjestä esineet niin, että ne ovat 10 kappaleen rivissä allekkain. Ota kuva esineistäsi ja lähetä opettajallesi viestinä. Muista tehtävän jälkeen siivota pikkuesineet takaisin omille paikoilleen!
Muista tehdä äitienpäivälahja valmiiksi, jos se on vielä kesken!
TI 5.5. Irmeli lähiopettajana, etäopettajana Mari Rauvola
HUOM! Wilmassa on KiVa koulu -kysely etäopetukseen osallistuneille oppilaille.
-Kyselyyn pääsee linkistä, joka on asiaan liittyvässä wilma-viestissä.
-Kyselyyn vastataan ennen etäopetusjakson loppumista.
-Oppilas tarvitsee kyselyn vastaamiseen todennäköisesti aikuisen apua.
SUK:
Tehtäväkirja s. 78-79
Tehtävä 3: Lue virke huolellisesti ja mieti, onko lukemasi totta (t) vai satua (s)
Tehtävä 4: Keksi itse 2 virkettä, jotka ovat satua (esimerkiksi: Kissat haukkuvat usein.) ja 2 virkettä, jotka ovat totta (esimerkiksi: Kilpikonna on hidas.). Muista iso alkukirjain, sanaväli ja piste.
Tehtävä 5: ta-vu-ta
Tehtävä 6: Keksi, mitä hauskaa eläimet kertovat toisilleen. Mitä toinen eläin vastaa siihen? Käytä mielikuvitusta! Muista iso alkukirjain, sanaväli ja piste. (Esimerkiksi: Tarmo sanoo: Minä olen maailman nopein uimari. Sammakko vastaa: Niin sinä luulet. Sinä et ole uinut vielä minun kanssani kilpaa.)
MA:
s. 170-171, Suuruusvertailua. Muista "suu auki suurempaan".
Voit tehdä myös lisätehtäviä s. 172-173
Katso ensin opetusvideot:
Lukujen järjestäminen suuruusjärjestykseen.MOV
LIIKUNTA
Tee ulos, lähiympäristöön Parkour-temppurata!
Suunnittele radalle:
-hyppyjä yli
-pujottautumista ali
-riippumista
-pikajuoksua
-pyörähdyksiä tai kuperkeikka
TAI
voit suunnitella pihapiiriin keppihevosen esteradan, jonka
suoritat itse mahdollisimman hienosti!
:) Kun temppu- tai esterata on valmis ja osaat tehdä sen vauhdikkaasti,
voi radan suorittamisen videoida iPadillä (vapaaehtoista).
MA 4.5. Irmeli lähiopettajana, etäopettajana Mari Rauvola
Irmeli palaa etäopetukseen keskiviikkona 6.5. Seuraava meet-oppitunti on silloin klo 8.30.
SUK: Aapinen s. 176, 177 Yhteinen kevätjuhla
-Kuuntele tarina ensin Otsosta. Lue kaksi kertaa. Merkintä lukukorttiin!
Tehtäväkirja s. 77
Keksi jokaiseen virkeeseen sana. Lue virke kirjoittamisen jälkeen aina ääneen, niin huomaat, tuliko virkkeestä järkevältä kuulostava.
KU: Äitienpäivälahjan valmistaminen
-Isät huom! Olkaa apuna! Äideillä silmät kiinni tällä viikolla:)
-Materiaalit ja ohjeet löytyvät koulusta tuodusta mustasta pussukasta. Siellä kuori, jossa ohjeet.
-Isät saavat asiasta oman viestin.
-Keskiviikon Meetissa juttelen vielä asiasta lasten kanssa.
-Lähetä lahjasta kuva Irmelille, kun se on valmis.
TO 30.4.
Meet-oppitunti klo 8.30
-tarvitset oppitunnilla kirjoitusvihon, lyijykynän ja kumin.
SUK: Sanelukoe Meetissa
-Kokeen loputtua lähetetään kuva kokeesta Irmelille.
-Koe suoritetaan itsenäisesti ilman vanhemman apua.
SUK: Aapinen s. 196 Vappu
-Kuuntele tarina ensin Otsosta. Lue sen jälkeen kaksi kertaa. Muista merkintä lukukorttiin!
Vapputunti Meetissa kokeen jälkeen
-Vappulasien esittely
-Pukeudu iloisesti vappuun, esim. hattu, vappulasit, pellenenä, serpentiini tms.
-Voit laittaa vappulasit myös pehmolelun päähän.
-Valmistaudu esittämään muille jotakin: vitsi, arvoitus, laulu, runo, temppu.
Hauskaa ja iloista vappua kaikille!
KE 29.4.
Meet-oppitunti klo 8.30. Oppitunnilla tarvitaan Tuhattaituria.
MA: Tuhattaituri s. 166, 167 Kappale 41 Luvut 0-100
(-lisätehtävät s. 168, 169)
Uusi opittava asia, joka on koko jakson perusta: Ykköset ja kympit
Katso ensin opetusvideot:
Kirjan rahatehtävistä kuva Irmelille, kiitos!
SUK: Kirjoita tarina peikon veneretkestä
-Tee tehtävä keltaiseen kirjoitusvihkoon.
-Kirjoita ensin otsikoksi Peikon veneretki
-Kirjoita jokaisesta kuvasta jotakin. On hienoa, jos muistat tarinassakin ISP-sopimuksen!
-Tarinan pituus: 1-2 sivua. Voit kirjoittaa enemmänkin.
-Lähetä tarinasta kuva Irmelille.
Muista tehdä tälläkin viikolla Deskusta Aapisen tehtäviä. Olemme tarinassa Rohkea Herra Nokka.
Torstain 30.4. Meetissa esitellään vappulasit. Tee ne tänään valmiiksi!
TI 28.4.
Tänään ei yhteistä Meet-tuntia. Seuraava meet-tunti ke klo 8.30.
MA: Tuhattaituri s. 162, 163 Kappale 40 Pitkiä laskuja
-(lisätehtävät s. 164, 165)
-Katso opetusvideot ennen laskemista.
Sanalliset tehtävät s. 163.MOV
-Lähetä sanallisista tehtävistä kuva Irmelille.
SUK: Tehtäväkirja s. 75, 76
-Kirjoita sivun 76 tehtävässä 5 virkettä. Muista ISP-sopimus (iso kirjain, sanavälit ja piste)
Luettuja kirjoja oli maanantain Meetissa 79! Hieno saavutus! Mahtaako 100 tulla täyteen tämän kevään aikana? Kuunneltuja kirjoja oli 27 kpl.
Tehtävä: Lue jotakin sinulle mieleistä kirjaa 15-30 min itseksesi. Muista merkitä vihkoon!
MU: Tanssiteatteri Eri on valmistanut oppilaille etäopetusmateriaalia. Katso ja kuuntele linkistä video.
https://www.youtube.com/watch?v=OYyJgdor1F8&t=61s
-Katso vielä toinen kerta ja liiku musiikin tahdissa.
Huom! Torstaina 30.4. on Meet-oppitunnilla klo 8.30 sanelukoe.
Vapputapaaminen Meetissa torstaina sanelun jälkeen klo 9.30. Tervetuloa mukaan tähän iloiseen tapahtumaan!
-Pukeudu iloisesti vappuun, esim. hattu, vappulasit, pellenenä, serpentiini tms.
-Voit laittaa vappulasit myös pehmolelun päähän.
-Valmistaudu esittämään muille jotakin: vitsi, arvoitus, laulu, runo, temppu.
MA 27.4.
Meet-oppitunti Ympäristötieto klo 8.30
-Varaa oppitunita varten Tutkimusmatka-kirja ja vihko.
-Opettaja antaa tunnin tehtävät.
-Kuuntele Otsosta tai lue kirjasta ennen oppituntia kappale 34, Puistosta saavat nauttia kaikki, s. 114, 115
Laske valmiiksi keltaisesta kirjoitusvihosta, kuinka monta kirjaa olet lukenut koko etäopetusjakson aikana. Laske erikseen kuunnellut kirjat.
SUK: Aapinen s. 174, 175 Rohkea herra Nokka
-Kuuntele tarina Otsosta, lue kaksi kertaa. Muista lukukorttimerkintä!
Tehtäväkirja s. 74
KU: Askartelu vappulasit
-Malli löytyy pussukasta, jonka on haettu koululta.
-Valitse yksi malleista, leikkaa irti ja liimaa valkoiselle paperille, joka löytyy samasta pussukasta.
-Väritä lasit. Koristele niitä. Voit liimata koristeita, esim. paljetteja.
-Leikkaa irti.
- Voit kiinnittää laseihin kuminauhan sankojen tilalle. Saat lasit pysymään paremmin päässäsi.
-Tarvitset laseja torstain Meet-tunnilla!
PE 24.4.
Meet-oppitunti klo 9.00 Matematiikan koe
-Ota esille kirjekuori, jossa on koe.
-Kirjekuori avataan, kun opettaja antaa siihen luvan.
-Varaa koetta varten lyijykynä ja kumi.
-Kokeessa saa käyttää apuna niitä apuvälineitä, johin olet tottunut, esim. sormet, palikat, helmitaulu.
-Koe suoritetaan itsenäisesti ilman vanhemman apua.
-Opettaja valvoo koetta.
-Kun koe on valmis, lähetä paperin molemmista puolista kuva Irmelille, niin että tehtävät näkyvät selvästi.
Meet-oppitunti klo 10.15 Ympäristötieto
-Kuuntele aamulla ennen oppituntia Tutkimusmatka-kirjasta s. 110, 111 kappale 32 tai lue se itse.
-Tunnilla tarvitset Tutkimusmatka-kirjaa ja ympäristötiedon isoa vihkoa.
-Ohjeet tehtävään saat oppitunnilla.
UE/ET: Katso video: Nettiturvallisuus
Katso video tabletilta. Tietokoneelta katsoessa sen joutuu ensin tallentamaan, mutta tabletilta näkee suoraan.
Tehtävä: Kirjoita yhdessä vanhempien kanssa kotiin säännöt netin käyttöön. Palautus luokanopettajalle.
-Kirjoita tehtävä kirjoitusvihkoon.
Suurin osa internetistä on julkista eli periaatteessa kaikkien nähtävillä. Netissä pitää noudattaa yhdessä sovittuja pelisääntöjä aivan kuten liikenteessä on noudatettava liikennesääntöjä. Yhteiset pelisäännöt vähentävät netissä olevia kurjia asioita, ja kun kaikki noudattavat pelisääntöjä, netissä on kiva olla.
Esimerkkejä netin käyttöön liittyvistä säännöistä:
– Käyttäjätunnusta ja salasanoja ei anneta kenellekään, ei edes parhaalle kaverille.
– Netissä käyttäydytään aina asiallisesti.
– Netissä ei jutella vieraiden ihmisten kanssa kahden kesken.
– Mikäli netissä törmää johonkin kurjaan asiaan, siitä tulee aina kertoa vanhemmille.
– Kiusaamisesta tulee aina kertoa aikuiselle.
– Netissä julkaistaan vain sellaisia valokuvia, jotka kehtaisi näyttää vanhemmilleen.
SUK: (Tehtäväkirja s. 73) Tehtävä on vapaaehtoinen
HUOM! Ensi viikolla oppitunnit alkavat jo klo 8.30! Mukavaa viikonloppua kaikille!
TO 23.4.
Meet-oppitunnit klo 9.00 SUK, klo 10.15 MA
-Huolehdi, että pelle on piirretty ja väritetty. Jokainen esittelee oman pellensä.
SUK: Aapinen s. 172, 173 Haikeutta ja haaveita
-Kuuntele tarina Otsosta, lue kaksi kertaa. Muista lukukorttimerkintä!
Tehtäväkirja s. 71
MA: Tuhattaituri s. 158, 159
- Katso video: Tuhattaituri 1b - Vähennyslaskua s.158-159.mp4
-(lisätehtävät s. 160, 161)
Lue edelleen kirjoja ja merkitse luettu kirja vihkoon! Maanantain Meetissa kerään taas luettujen kirjojen määriä muistiin!
KE 22.4.
(Tällä viikolla Irmeli on etäopettajana)
Tänään ei yhteistä MEET-oppituntia. Osalla oppilaista oma henkilökohtainen aika.
MA: Tuhattaituri s. 154, 155, kappale 38
Katso video: Tuhattaituri 1b - Yhteenlaskua s. 154-155.mp4
-(lisätehtävät s. 155, 157)
SUK: Tehtäväkirja s. 69
-lähetä sivun tehtävistä kuva Irmelille tarkistettavaksi
-(s. 70 on vapaaehtoinen)
Muista tehdä välillä Deskusta löytyviä aapisen tehtäviä!
-Olemme nyt kappaleessa Kenestä uusi opettaja.
MU: Mene ulos ja istu johonkin mukavaan paikkaan, esim. metsä, oma piha. Sulje silmäsi. Älä kiirehdi. Kuuntele, mitä kaikkia ääniä kuulet ympärilläsi. Laske samalla, kuinka monta ääntä kuulet. Lähetä Irmelille viestissä äänien lukumäärä. Jos haluat, voit myös lähettää ääniviestin tai videon.
TI 21.4
MEEt-oppitunti klo 9.00-10.00
-Tunnilla tarvitaan tehtäväkirjaa sekä matematiikan kirjaa.
SUK:
Lue Aapinen s. 170-171 kaksi kertaa, kuuntele tarina ensin Otsosta
Tehtäväkirja s. 68
MA:
s.150-151 TÄHTIPYSÄKKI
Katso video: OPETUS,Tähtipysäkki s.150-151.mp4
(lisätehtävänä hyödylliset s. 152-153 taitorastit)
KU: Sirkuspelle
-mustasta tehtäväpussista löytyy valkoinen paperi työtä varten
-Etsi Padilta Safari-ohjelman avulla pellen kuva.
-Piirrä koko paperin kokoinen pelle. Katso mallia erityisesti kasvojen piirtämiseen ja vaatteisiin.
-Väritä huolellisesti, iloisia värejä käyttäen koko pelle.
-Pellen pitäisi olla valmis torstain Meet-tuntiin mennessä. Silloin jokainen saa esitellä oman pellensä.
PE 17.4
(Tämän viikon etäopettajana Mari Rauvola, kysymykset tehtäviin liittyen Wilmassa)
SUK: Sanelukirjoitus keltaiseen vihkoon
-kirjoita otsikoksi Virkesanelu 17.4.
-Aikuinen sanoo virkkeen kerrallaan. Oppilas kirjoittaa virkkeen. Lopuksi tehtävä lähetetään Irmelille tarkastettavaksi.
Muista ISP-sopimus (iso kirjain, sanaväli, piste)
Saneltavat virkkeet:
Peikko tanssii.
Metsässä tuulee.
Tyttö näkee sammakon.
Pöydällä on hieno kangas.
Renkaat pyörivät lujaa.
YM:
s. 108-109 Kaikenlaista kasvavaa
Opetusvideo: TÄSSÄ
Lue itse TAI etsi Otso-sovelluksesta (Deskusta löytyy Otso) ympän kirjan kuva. Skannaa sen kansi ja etsi sivut 108-109.
-kuuntele kirjan teksti ja seuraa samalla tekstiä
Tee ympäristöopin vihkoon seuraavat tehtävät:
OTSIKKO: Kaikenlaista kasvavaa
1. Piirrä vaahteran lehti ja väritä se kesän väreillä
2. Kirjoita niin monta lehtipuuta, kuin tiedät. Ota tavoitteeksi ainakin 5 lehtipuuta.
Vapaaehtoinen lisätehtävä halukkaille:
- Saamme elämänohjeita vanhemmilta, sukulaisilta, toisiltamme ja kirjoista. Omatunto ohjaa meitä tekemään oikein ja erottamaan hyvän pahasta.
- Pilviin on kirjoitettu erilaisia elämänohjeita. Oletko kuullut näistä jonkin aiemmin? Mikä ohje on sinulle mieluisin?
- Vapaaehtoinen lisätehtävä, osa 2: Keskustelkaa allaolevista kysymyksistä kotona.
- Miltä tuntuu, kun omatunto kolkuttaa?
- Keksitkö tilanteita, joissa näin voi käydä?
- Miksi ihmisillä on omatunto?
HUOM! Maanantaina on vapaapäivä! Ensi viikolla Irmeli on etäopettajana. Mukavaa viikonloppua!