
6. luokka
YL
ympäristöoppi
Tee seuraavat tehtävät, kun olette käsitelleet kappaleen opettajan johdolla.
1. Otsikoi uusi aukeama Kitka vastustaa liikettä.
2. Vertailkaa eri pintojen kitkaa.
Arvioi materiaalin pinnan perusteella, kuinka suuri pintakitka siinä on. Merkitse materiaalit järjestykseen niiden pitojen kitkan suuruuden mukaan.
Suurin kitka - Pienin kitka
Kallistakaa pintaa, jolla materiaalit ovat. Dokumentoikaa koe.
Oliko arviosi oikea?
Jos ei ollut, merkitse alle oikea järjestys.
Suurin kitka - Pienin kitka
3. Kopioi seuraavat kysymykset kirjaasi ja tee ne.
a) Mitä kitka on?
b) Kuinka kitka syntyy?
c) Mitkä asiat vaikuttavat kappaleen kitkaan? Mainitse ainakin kolme.
d) Keksi arkielämästä jokin tilanne, jossa kitkaa vähennetään jollain keinolla. Miten kitkaa vähennetään tilanteessa? Miksi sitä vähennetään?
e) Keksi arkielämästä jokin tilanne, jossa lisätään jollain keinolla. Miten kitkaa lisätään tilanteessa? Miksi sitä lisätään?
4. Tee LuontoOn oppilaan tehtävät.