×
Maria Ojala
1 oppitunti
Luokka-aste
2. luokka
Oppiaineet
MA AI
Hakusanat
ohjelmointi matematiikka

Scratchjr 1

Ohjelmointikurssi on toteutettu peruskoulun toisella luokalla, jossa oppilailla ei ollut juurikaan aikaisempaa kokemusta ohjelmoinnista. Samaa kurssia voi siis soveltaa myös ensimmäiselle luokalle, jotka aloittavat ohjelmoinnin harjoittelemisen (BeeBot-robotit ja Scratchjr on tarkoitettu esi- ja alkuopetusikäisille ja Code.org-sivustolla on ohjelmointipelejä eri-ikäisille). Oppitunnit olivat puolikkaan luokan tunteja, eli jokaisella tunnilla oli kerrallaan 11-12 oppilasta.

 

Kurssin suomen kielen oppiaineen tavoitteet

  • T1 oppilaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen kehittäminen
  • T12 oppilaan kielitietoisuuden laajentaminen

Kurssin matematiikan oppiaineen tavoitteet

  • T8 oppilaan sujuvan peruslaskutaidon ja päässalaskutaidon kehittyminen
  • T12 vaiheittaisten toimintaohjeiden laatiminen

Kurssin laaja-alaiset tavoitteet

  • L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Oppilas oppii vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, sekä ilmaisemaan itseään ohjelmoinnin keinoin.
  • L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. Oppilas saa kokemuksia digitaalisen median parissa työskentelystä sekä ikäkaudelleen sopivasta ohjelmoinnista.  Alkuopetuksessa tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin aloitetaan harjoittelemalla vaiheittaisten toimintaohjeiden laatimista, joita sen jälkeen testataan. Ohjelmoinnin alkeissa oppilaiden tulee saada kokemuksia siitä, että teknologian toiminta riippuu ihmisten tekemistä ratkaisuista ja koodeista.

       (POPS 2014, 21-23, 107-129.)

 

Opettaja

  • Kannusta oppilaita ohjelmoinnin tehtävissä!
  • Rohkaise oppilaita vaihtamaan ajatuksia ja auttamaan toisiaan!