
6. luokka
YL
ympäristöoppi
Opiskelkaa kappale opettajan johdolla, jonka jälkeen:
1. Kirjoita uuden Book Creator -aukeaman otsikoksi Suo on kostea elinympäristö.
Kopioi seuraavat kysymykset / tehtävät yksi kerrallaan kirjaasi ja vastaa niihin.
2. Tutkitaan kolmen eri aineen vedenpidätyskykyä opettajan johdolla.
Aine 1
Nimi:
Suodatetun veden väri:
Kuinka paljon tämä aine sitoi vettä itseensä? Eniten / toiseksi eniten / vähiten
Aine 2:
Nimi:
Suodatetun veden väri:
Kuinka paljon tämä aine sitoi vettä itseensä? Eniten / toiseksi eniten / vähiten
Aine 3:
Nimi:
Suodatetun veden väri:
Kuinka paljon tämä aine sitoi vettä itseensä? Eniten / toiseksi eniten / vähiten
Mikä aine pidätti / sitoi vettä parhaiten?
3. Missä päin Suomea soita on eniten?
4. Millä nimellä kutsutaan maan muuttumista suoksi?
5. Millä kolmella eri tavalla suot syntyvät oppikirjan mukaan? Kirjoita ne ja liitä tekstin viereen siihen sopiva kuva (CCsearch).
6. Ota kuva rahkasammaleesta
a) Merkitse kuvaan punaisella nuolella se kohta, missä kasvi edelleen kasvaa.
b) Merkitse kuvaan sinisellä nuolella se kohta, joka on alkanut jo hajota turpeeksi.
c) Kuinka paljon oppikirjan mukaan suon turvekerros paksuuntuu vuodessa?
7. Miksi suot ovat vähentyneet? Kerro ainakin kolme syytä (voit liittää niihin sopivan kuvan).
Lisätehtävä
a) Etsi kuvia soiden yleisimmistä kasveista ja nimeä ne.
b) Etsi kuvia soiden yleisimmistä eläimistä ja nimeä ne.