×

Ohjelmointi 3-4 lk

Tunti 1 - koodaustunti

Tunti 2 - Scratchin perusteet

Opettaja näyttää perusasiat, tai katsotaan alhaalla olevat videot

  1. Scratch-sivusto, https://scratch.mit.edu/ (huom. käytä Chrome-selainta)
  2. Uuden ohjelman luonti ja tallennus koneelle
  3. Tallennetun ohjelman avaaminen koneelta
  4. Hahmojen ja taustan valinta
  5. kuvioiden piirtäminen
  6. Mallista perusjutut (opeohje)

Tehtävä1: Kirjoita omaa koodia

  1. Avaa uusi projekti, valitse tausta ja hahmo
  2. Koodaa ohjelma, jossa hahmo piirtää suorakulmion, jonka korkeus on 100 ja leveys 50
  3. Laske suorakulmion piiri ja pinta-ala
  4. Lisää toinen hahmo ja koodaa se piirtämään kolmio. Laske kolmion piiri.
  5. Mieti, miten saisit piirrettyä kolmion, jonka kaikki sivut ovat yhtä pitkiä. Miksi kyseistä kolmiota kutsutaan matemaattisesti?
  6. Mieti, miten saat piirrettyä ympyrämuotoisen alueen?
  7. Koodaa hahmo
    1. piirtämään neliö
    2. Aseta hahmon suunta alkuperäiseen suuntaan
    3. Käännä hahmoa käänny komennolla 5 astetta
    4. Käytä siirrä kohdat 1-3 Ohjaus - Toista lauseen sisällä ja toista 72 kertaa.
    5. Millainen kuvio tuli

Tehtävä 2: Käy läpi järjestyksessä seuraavat

  1. https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-1 .
  2. https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-2 .Tärkeimmät ovat
    1. Hahmon piirtäminen
    2. Hahmon ohjaaminen
    3. Klikkaa jääkone-tehtävä auki. Lue tarkkaan, mitä näppäimistä tapahtuu. Mieti, miten voit nopeuttaa jääkonetta, jotta olet nopein.
  3. https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-3 . Tärkeimmät ovat 
    1. Koordinaatisto
    2. Hissi
    3. Nimen kirjoitus
    4. Liikennevalot
  4. https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-4 

 

Osaatko jo paljon. Ekstatehtävä:

 

Tähän kirjataan vielä suunnitelman tavoitteet

Alakoulujen TVT opetussuunintelma löytyy kokonaisuudessaan linkistä, alakoulujen TVT-ops