Liisa-Maija Kankaanpää
Kurssi: TVT-ops (kopio)
2 oppituntia
Luokka-aste
1.-6. luokka
1.-6. luokka
Oppiaineet
IT
IT
Hakusanat
koodaustunti scratch kolmio neliö suorakulmio
koodaustunti scratch kolmio neliö suorakulmio
- Tekstinkäsittely 3-4lk
- Mediataidot 3lk - Lapsi ja Netti
- Mediataidot 3lk-tiedonhaku
- Taulukkolaskenta 4lk
- Mediataidot - tekijän oikeudet
- Taulukkolaskenta 5lk
- Mediataidot 5lk - Some
- Mediataidot 6lk - CC lisenssit
- Nettisivusto-6lk o365 sivustoilla
- Videointiprojekti - elokuva
- E-kirjan tekeminen
- Opetusvideon tekeminen
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (O365)
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (Google)
- Tekstinkäsittely 5-6 lk
- Ohjelmointi 3-4 lk
- Ohjelmointi 5-6 lk
- Esityksen tekeminen
- Projekti pilvipalvelussa osa 1
- Projekti pilvipalvelussa osa 2
Tunti 1 - koodaustunti
- Klikkaa koodaustuntiin, valitse hahmo ja tee tehtävät, http://koodaustunti.fi/miten-aloitan-koodaamaan/
Tunti 2 - Scratchin perusteet
Opettaja näyttää perusasiat, tai katsotaan alhaalla olevat videot
- Scratch-sivusto, https://scratch.mit.edu/ (huom. käytä Chrome-selainta)
- Uuden ohjelman luonti ja tallennus koneelle
- Tallennetun ohjelman avaaminen koneelta
- Hahmojen ja taustan valinta
- kuvioiden piirtäminen
- Mallista perusjutut (opeohje)
Tehtävä1: Kirjoita omaa koodia
- Avaa uusi projekti, valitse tausta ja hahmo
- Koodaa ohjelma, jossa hahmo piirtää suorakulmion, jonka korkeus on 100 ja leveys 50
- Laske suorakulmion piiri ja pinta-ala
- Lisää toinen hahmo ja koodaa se piirtämään kolmio. Laske kolmion piiri.
- Mieti, miten saisit piirrettyä kolmion, jonka kaikki sivut ovat yhtä pitkiä. Miksi kyseistä kolmiota kutsutaan matemaattisesti?
- Mieti, miten saat piirrettyä ympyrämuotoisen alueen?
- Koodaa hahmo
- piirtämään neliö
- Aseta hahmon suunta alkuperäiseen suuntaan
- Käännä hahmoa käänny komennolla 5 astetta
- Käytä siirrä kohdat 1-3 Ohjaus - Toista lauseen sisällä ja toista 72 kertaa.
- Millainen kuvio tuli
Tehtävä 2: Käy läpi järjestyksessä seuraavat
- https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-1 .
- https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-2 .Tärkeimmät ovat
- Hahmon piirtäminen
- Hahmon ohjaaminen
- Klikkaa jääkone-tehtävä auki. Lue tarkkaan, mitä näppäimistä tapahtuu. Mieti, miten voit nopeuttaa jääkonetta, jotta olet nopein.
- https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-3 . Tärkeimmät ovat
- Koordinaatisto
- Hissi
- Nimen kirjoitus
- Liikennevalot
- https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-4
Osaatko jo paljon. Ekstatehtävä:
- Lisätehtäviä täältä, https://opentunti.fi/index.php?route=plans/show/888/scratch-ajopeli
Tähän kirjataan vielä suunnitelman tavoitteet
Alakoulujen TVT opetussuunintelma löytyy kokonaisuudessaan linkistä, alakoulujen TVT-ops