×
Tero Mäkinen
Kurssi: Metsätarina
8 oppituntia
Luokka-aste
1.-6. luokka
Oppiaineet
AI IT
Hakusanat
monialainen

Metsätarinan suunnitelmia

1.Opetuskokeilun  nimi: 

Metsätarina 

9. Muut huomiot, sovittavaa 

2.Oppiainekonteksti(t) ja aihe: 

Monialainen oppimiskokokonaisuus metsä, TVT: Office 365, jaetun tiedoston työstäminen, kuvittaminen Powerpointilla. AI: 3.lk, vuorokeskustelu, 4.lk vuorokeskustelu ja kuvaus, 5. ja 6.lk vuorokeskustelu, kuvaus ja kappalejako.  

 

3. Tiiviit tavoitteet: 

Mihin tällä kokeilulla pyritään, mitä oppilas osaa tämän jälkeen? 

Oppia Office 365:n työkalujen käyttöä, vahvistaa oppilaiden edellä mainittujen äidinkielen kirjoittamisen osa-alueiden hallintaa. 

 

4. Konteksti: 

(koulu, luokka-aste, luokka, oppilasryhmän erityispiirteet) 

Äidinkieli 

Monilukutaito, kuvanluku 

Istunmäen koulu 

3. lk 5 oppilasta 

4. lk 4 oppilasta 

5. lk 1 oppilas 

6. lk 3 oppilasta 

 

5. Käytännön järjestelyt: 

Oppilaat työskentelevät pareittain kokeilun ajan, mahdollisesti yksi kolmen ryhmä 3.-4.-luokkalaisista, jos kaikki oppilaat ovat paikalla. Oppilaat työstävät jaettua Word-dokumenttia ja kuvittavat tarinansa Powerpointilla. 

Tero huolehtii tunnukset oppilaille. Otettava huomioon käytännön järjestelyt torstain englannintunteihin liittyen, sovi kuvioista Annan kanssa. Sovittava Heidin kanssa perjantain musiikki- ja liikuntatunneista. Sovi Hytölän koulun kanssa torstai-iltapäivän käsityötunneista. 

6. Teknologiat, välineet, tarvikkeet: 

Office 365 

Powerpoint 

Word 

14 tietokonetta käytettävissä 

Tarvitaanko lainalaitteita? 

7. Tavoitteet ja motiivit kokeilun toteutustavalle: 

(Millaista oppimista ja toimintaa näillä keinoilla tavoitellaan, miksi?) 

Tavoitteena vahvistaa oppilaiden teknologia- ja yhteistyötaitoja pari-/ ryhmätyöskentelyn avulla käyttämällä Office 365 ympäristöä.  

 

8. Kesto ja toteutusajankohta: 

Toteutus tapahtuu viikolla 4, kahtena päivänä. 

Torstaina Emilia opettaa ohjelmien käyttöä Terolle 2h ja oppilaille 2h. Oppilaiden kanssa työskentely jatkuu perjantaina 4h. 

 

Reflektio 

Saavutettiinko kokeilulle asetetut  

tavoitteet? 

 Tavoitteet saavutettiin melko hyvin. Oppilaiden työskentely sujui varsin hyvin, pieniä kone/yhteysongelmia lukuun ottamatta.

Mitä opittiin? 

Mitä tekisimme toisin? Miksi?  

Mikä oli kokeilun ”helmi”? 

Oli hyvä, että harjoittelun aikana oli paikalla henkilöitä, joihin pystyi turvautumaan, jos tulee ongelmia tekniikan kanssa. Lapsilla (ja itsellä) menee herne nenään, jos hommat eivät toimikaan. Lapset olivat selvästi, innostuneita ja pääsääntöisesti hyvin keskittyneitä tehtävään. Itse koin saaneeni varmuutta käyttää jatkossakin opetusharjoittelussa tehtyjä juttuja. Seuraavan kerran on helpompi/ varmempi olo käyttää tätä tekniikkaa.