×
Arto Kortelainen
Kurssi: Musiikki 5-6
6 oppituntia
Luokka-aste
6. luokka
Oppiaineet
MU
Hakusanat
oma biisi säveltäminen sovittaminen sanoittaminen

Oma tuottaminen

Oma biisi iPadilla                                         Tee omaa elokuvamusiikkia

Tärkeitä huomioita!


1. Kirjoita sointukulku paperille muistiin ennen tallennusta. (säkeistö 8 tahtia, kertosäe 8 tahtia)

2. Voit lisätä sointupohjan jälkeen rummut tai basson, mutta sitten kannattaa jo kokeilla melodian säveltämistä. (Sävellyksesi kulku saattaa muuttaa sointukulkua).

3. Kappale voi olla instrumentaali, mutta uskalla kokeilla myös sanoittamista. Voit tehdä yhteistyötä niinkuin monet ammattilaisetkin!

Tässä muutamia esimerkkejä säkeistön sointukuluista. Niitä voit käyttää vapaasti.

     
  1         2         3           4          5          6          7         8
    ⎹ C       ⎸C       ⎸F        ⎸C        ⎸G        ⎸G       ⎸C       ⎸C        ⎸

     
1         2         3           4          5          6          7         8
    ⎹ C       ⎸F       ⎸C        ⎸G        ⎸C        ⎸F       ⎸C       ⎸G        ⎸

     
1         2         3           4          5          6          7         8
    ⎹ C       ⎸C       ⎸Am     ⎸Am     ⎸F       ⎸F       ⎸C       ⎸C        ⎸

     
1         2         3           4          5          6          7         8
    ⎹ C       ⎸Am     ⎸G       ⎸C       ⎸F       ⎸C       ⎸G       ⎸G       ⎸

 

5.-6.lk OPS

KUUNTELU JA MUSIIKKILIIKUNTA

  • populaarimusiikin ja taidemusiikin historiaa 
  • eri kulttuurien kansanmusiikkia ja afroamerikkalaista musiikkia
  • musiikista keskustelemista
  • keskittyvää kuuntelemista
  • eri soitinkokoonpanojen ja -perheiden tunnistamista

OMA KEKSIMINEN JA TALLENNUS

  • esitysten tallentamista
  • musiikkiteknologiaan ja äänentoistolaitteisiin tutustumista
  • luovaa musiikillista tuottamista

SOITTO, LAULU ja MUSIIKIN MERKINTÄTAVAT

  • helppojen sointukiertojen soittamista bändi- ja koulusoittimilla
  • rumpukomppien harjoittelua
  • bändisoittoa
  • ääniergonomiaa (äänenkäyttö, kuulonhuolto)
  • mikrofonilaulua
  • yksi- ja moniäänisyyttä
  • rytmi- ja kehosoittimia
  • musiikin merkintätapoihin tutustumista (nuotit, dynamiikka, sointumerkit)