
8. luokka
KE
hapetus ja pelkistys jalousjärjestys jännitesarja
Oppilastyö 1
Välineet: Petrimalja, 10% Suolahappo
Työn suoritus:
- Tunnista oppilastyössä käytettävät metallit.
- Tee hypoteesi, miten kiivaasti eri metallit reagoivat suolahapon
kanssa. Kirjoita muistiin arvioimasi reaktiivisuusjärjestys
nopeimmasta hitaimpaan (1.–5.). - Asettele metallit petrimaljalle riittävän etäälle toisistaan.
- Tiputa jokaisen päälle nopeasti peräkkäin n.5 pisaraa suolahappoliuosta.
- Tarkkaile, mitä tapahtuu.
- Mitä havaitset?
- Reagoivatko kaikki metallit suolahapon kanssa?
- Kirjoita muistiin metallien todellinen reaktiivisuusjärjestys nopeimmasta hitaimpaan (1.–5.).
Mitkä työn metalleista ovat epäjaloja? Miksi?
Mitkä työn metalleista ovat jaloja? Miksi?
Oppilastyö 2
Työn suoritus:
Rautanaula kuparisulfaattiliuoksessa
1. Kirjoita muistiin raudan ja kuparisulfaatin sisältämän kuparin oikeat muodot (atomi tai ioni) suomen kielellä ja kemiallisin merkein.
2. Mittaa ensimmäiseen koeputkeen 2 ml kuparisulfaattiliuosta (CuSO4).
3. Tutki, miltä rautanaula (Fe) näyttää ja tiputa rautanaula
sitten kuparisulfaattiliuosta sisältävään koeputkeen.
4. Odota muutama minuutti ja ravistele koeputkea välillä
kevyesti.
Mitä koeputkessa tapahtuu?
Miten selität tapahtuman?
Opitaan metallien valmistuksesta. Raudan tie malmista ruostumattomaan teräkseen.Metallien ominaisuudet. Sähkökemiallinen jännitesarja. Paristo ja akku. Korroosion syyt ja korroosion hidastaminen.