6. luokka
FI
elämäkerta oma historia
1. Luetaan katkelma elämäkerrasta. Voi käyttää myös wikipediaa, jos ei löydy muuta.
kipinä 5 kirjassa on katkelma Teemu Selänteen elämästä s.29-31
Alvar Aalto Charles_Chaplin Michael Jackson
2. Suunnitellaan omaa elämäkertaa.
KOTITEHTÄVÄNÄ
3. Hankitaan materiaalia ja tietoa omasta elämästä: kuvia, leluja, tärkeät ihmiset, harrastukset.
4. Hankitaan tietoa oman elämän tärkeimmistä tapahtumista haastattelemalla vanhempia, tutkimalla, kyselemällä...
MUISTA KIRJATA LÄHTEET, JOISTA SAIT TIETOA!
1. Tee ajatuskartta sinulle tärkeistä asioista.
2. Kerää materiaalia ja tietoa omasta elämästä: kuvia, leluja, tärkeät ihmiset, harrastukset ja ota niistä kuvia.
3. Tallenna kuvat OneDriveen
5. ja 6.lk Suomen kielen OPS:sta
ELÄMÄKERTA ja MINUN HISTORIANI
S2 Tekstien tulkitseminen
Oppilas etsii tietoa eri lähteistä ja laajentaa tietämystä luetun avulla sekä harjoittelee arvioimaan tekstien ja lähteiden luotettavuutta.
S3 Tekstien tuottaminen
Oppilas harjoittelee opiskelussa tarvittavien tekstien tuottamisen taitoja, kuten muistiinpanojen tekemistä ja tiivistämistä, käsite- ja ajatuskartan tekemistä, lähteiden käyttöä ja merkintää sekä sitä, miten verkossa tulee toimia eettisesti yksityisyyttä kunnioittaen ja tekijänoikeuksia noudattaen.Oppilas tuottaa sekä fiktiivisiä tekstejä omien kokemusten, havaintojen ja ajatusten pohjalta.
Sujuvoitetaan käsinkirjoittamista ja näppäintaitoja ja harjoitellaan tavuttamista, oikeinkirjoituksen perusasioita kuten virkkeen alun isoa alkukirjainta, päättövälimerkkejä ja yhdyssanoja.
Harjoitellaan tekstien otsikointia, rakenteita ja kappalejakoa, sekä opitaan käyttämään niitä omissa teksteissä.
Oppilas oppii käyttämään persoona- ja aikamuotoja tekstien aikasuhteiden ilmaisussa.
Oppilas harjoittelee tekstin tuottamisen vaiheita, omien tekstien tarkastelua ja arviointia sekä palautteen antamista ja vastaanottamista.
Oppilas oppii käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita (iso ja pieni alkukirjain, yhdyssanat, pilkku saman virkkeen lauseiden välissä, päättövälimerkit, suoran ja epäsuoran esityksen merkitseminen).
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
Oppilas harjoittelee työskentelemään yksin ja yhdessä tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti ja käyttämään monipuolisesti erilaisia ja tilanteeseen sopivia ilmaisukeinoja erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.