×
Elina Kuokkanen
2 oppituntia
Luokka-aste
2. luokka
Oppiaineet
BI FY KE GE YL
Hakusanat
ympäristöoppi ystäväkirja

Ystäväkirja

Kirja minusta ja ystävistäni osa 1- Kirjan tiedot ja kansilehti

Kirja minusta ja ystävistäni osa 2- Ensimmäinen aukeama

 
Kirja minusta ja ystävistäni osa 3 - Ystäväkirjan oma sivu
 
Kirja minusta ja ystävistäni osa 4- Ystäväkirjasivun tallentaminen ja jakaminen muille sekä valmiin kirjan julkaisu.
 

 

 

TAVOITTEET

SISÄLLÖT

TUTKIMUSMATKA/

MUU TOIMINTA

Merkitys, arvot ja asenteet

•       iloitsee ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelee pitkäjänteistä työskentelyä (T2)

•       harjoittelee toimimaan kestävällä tavalla kouluyhteisössä (T3)

•       itsearvostuksen ja lähimmäisten arvostuksen kasvattaminen (S1)

o    esim. oppimisen taidot: oppimista voi harjoitella, miten voi oppia,  miten itse oppii parhaiten

Tutkimusmatka:

1. Opi ja oivalla

Tutkimisen ja toimimisen taidot

•       toimii turvallisesti, noudattaa annettuja ohjeita ja hahmottaa niiden perusteluita (T8)

•       arkiset käyttäytymistavat eri tilanteissa (S2)

•       turvallinen oppimisympäristö (S2)

•       koulupäivän toimintatapojen kehittäminen yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta (S5)

•       osallisuuden kehittäminen (S5)

•       arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja (S4)

Käydään läpi mm. koulun ja luokan sääntöjä ja tapoja

 

Tutkimusmatka:

28. Käytä internetiä harkiten

 

•       harjoittelee ryhmässä toimimisen taitoja (T10)

•       harjoittelee tunnetaitoja sekä vahvistaa itsensä ja muiden arvostamista (T10)

 

•       yhteistyötaidot ja erilaisissa ryhmissä toimiminen (S2)

o    esim. kaveritaitojen oppiminen, saa välineitä toisten kanssa toimimiseen

•       oppimistehtäviä ja sisältöjä kotona ja koulussa toimimiseen (S2)

•       turvallinen oppimisympäristö (S2) 

•       tunnetaitojen ja empatiakyvyn harjoitteleminen (S1)

•       mielen hyvinvoinnin edistämisen harjoittelu, kuten itsensä ja muiden arvostaminen ikäkauden mukaisesti (S1)

•       ihmiselle hyvää mieltä ja iloa tuottavien asioiden pohtiminen (S5)

•       arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja (S4)

Tutkimusmatka:

2. Kaverit kunniaan

 

 

Toiminnallisia harjoituksia ryhmässä mm. kaveritaitojen oppimiseksi

Tiedot ja ymmärrys

•       rohkaistuu ilmaisemaan itseään (T14)

•       harjoittelee näkemystensä perustelemista (T14)

•       osallisuuden kehittäminen (S5)

 

Toiminnallisia harjoituksia.

iPad: Ystäväkirjan teko

Tutkimusmatka:

Tunteiden vuoristorata s.134

 

 

 

 

JAKSON TOTEUTUS

Ensimmäisessä jaksossa toimitaan paljon ryhmänä ja harjoitellaan erilaisia taitoja yllä olevien tavoitteiden ja sisältöjen täyttämiseksi. Jakson sisältöjä läpikäydään mahdollisesti myös integroituna esim. äidinkieleen tai uskontoon.

Osana ensimmäistä jaksoa valmistetaan ns. ystäväkirja. Katso tarkempi ohjeistus suunnitelmasta 1.

Ystäväkirjaa voi laajentaa mahdollisuuksien mukaan myös muihin jakson sisältöihin, lisäten kirjaan esim. aukeamat 1. Minun vahvuuteni 2. Minä oppijana 3. Minä kaverina  4. Noudatan luokan yhteisiä sääntöjä

TVT-TAIDOT

•       iPadin peruskäytön harjoittelua

•       Kuvan ottaminen

•       Videon tekeminen

•       Book Creator -sovelluksen monipuolista harjoittelua

LAAJA-ALAISEN OSAAMISEN NÄKÖKULMASTA KIINNITÄ HUOMIOTA ESIMERKIKSI SEURAAVIIN TAVOITTEISIIN:

•       L1: Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset.

•       L1: Oppilaita kannustetaan esittämään työnsä tuloksia.

•       L1: Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan.

•       L1: Heidän kanssaan keskustellaan opintoihin liittyvistä mahdollisista valinnoista ja autetaan ymmärtämään erilaisten vaihtoehtojen merkitys.

•       L2: Oppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

•       L2: Oppilas toimii ja tekee yhteistyötä monenlaisten ihmisten kanssa.

•       L2: Oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita monipuolisia esittämisen tapoja käyttäen.

•       L3: Oppilaiden ikäkaudelle sopivista vastuutehtävistä huolehtiminen luokka- ja kouluyhteisössä.

•       L3: Opetellaan yhteisiä pelisääntöjä ja hyviä tapoja.

•       L3: Oppilaita ohjataan antamaan kannustavaa palautetta muille. 

•       L3: Omien tunteiden tunnistamisen ja ilmaisemisen harjoittelu ja kehittäminen.

•       L3: Koulussa opitaan omaan ja yhteiseen hyvinvointiin, turvallisuuteen ja arjen sujumiseen liittyviä perusasioita.

•       L4: Oppilaita kannustetaan esittämään näkemyksiään ja jakamaan kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen.

•       L5: Tvt:n perustaitoja ja käsitteistöä harjoitellaan ja opitaan käyttämään niitä opiskelun välineinä.

•       L5: Vastuullinen ja turvallinen toiminta: tvt:n turvalliset käyttötavat ja hyvät käytöstavat, terveelliset työtavat, työasennot ja sopivan pituiset työjaksot

•       L6: Oppilaat saavat tilaisuuksia oppia työskentelemään yksin ja yhdessä toisten kanssa.

•       L6: Oppilaita ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä.

•       L6: Oppilaita ohjataan harjoittelemaan ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa.

•       L6: Oppilaita kannustetaan miettimään, missä itse on erityisen hyvä.

•       L6: Oppilaita kannustetaan miettimään, mitä voisi tehdä toisten hyväksi koulussa ja kotona.

•       L6: Oppilaita rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen.

•       L7: Oppilaita ohjataan pohtimaan ja suunnittelemaan omaa opiskeluaan.

•       L7: Oppilaita ohjataan suunnittelemaan työskentelytilojen järjestämistä ja viihtyisyyttä sekä ruokailuun, välitunteihin sekä koulun muihin tapahtumiin liittyviä asioita.

•       L7: Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät.