3. luokka
KU KS LI MA KT AI YL
pihakartta pihatutkimus
Aluksi
Ajatuskartta pihasta. Kuva talteen sähköiseen sovellukseen. Mahdolliset lisäkysymykset aiheesta oheen, mikä askarruttaaa... mitä haluaisi tietää lisää...
Toimitaan pareittain
Valinnaisella sähköisellä ohjelmalla, ehkä Padlet-sovelluksella toteutus
- Pihan eläimiä
- Selkärangattomat, hyönteisen ja hämähäkin eroavaisuudet
- Pihan kasveja
- Kasvupaikkatekijät
- Kasvin osat ja tehtävät
- Kasvien lisääntyminen, pölytys
- Äänimaiseman teko pihasta
- Pihan käyttäjien haastatteluja, kokemuksista, kehittämisehdotukset, plussat, miinukset
Käytetään pihan lisäksi tarvittaessa apuna kirjoja.
Paritöiden esittely toisille, jaetaan sivustot toisille oppilaille kertausta varten.
Tiedolliset asiat kysytään esim. Google Formsin avulla, Kahoot-kysymykset, jotka ovat oppilaiden tekemiä omasta aiheestaan.
Itsearviointi suoritetaan wilman formatiivisella työkalulla esim. Annan toisille rauhan kuunnella. Kysyn, jos minulle jää epäselvää. Osaan keskittyä tehtävään. Osaan toimia parin kanssa..
Uuden ajatuskartan tekeminen pihasta, voisi korvata kokeenkin. Tuotos voisi olla monimuotoinenkin tuoden esille alkutilanteesta kehittymisen.
Lisämahdollisuuksia
Oma tekemä kartta elinympäristöistä. Mahdollisesti sähköinenkin, johon voidaan esim. merkitä oma lempipaikka. Kuvia pihasta lisätietoineen, Paikkaoppi.
Tarinoita asioista, joita pihalla on tapahtunut.
Laaditaan kasviot pihan kasveista.
Kuvataide, piirrokset, yhteistyön kukka, neljän hengen ryhmä, ryhmä sopii, minkä kasvinosan kukin tekee, kootaan yhdeksi isoksi kasviksi-> kuva omalle Padlet-seinälle
3.lk monialaisena oppimiskokonaisuuksina, viikkosuunnitelmina, Ruskon opsiin pohjautuen