×

2. JAKSO Murtoluvut

5.LUOKKA

S1 Ajattelun taidot

  • Kehitetään oppilaiden taitoja löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.
  • Syvennetään taitoa vertailla, luokitella ja asettaa järjestykseen, etsiä vaihtoehtoja systemaattisesti, havaita syy- ja seuraussuhteita sekä yhteyksiä matematiikassa.
  • Tutustutaan ohjelmointiin graafisessa ohjelmointiympäristössä.

S2 Luvut ja laskutoimitukset

  • Oppilaita ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että he oppivat arvioimaan tuloksen suuruusluokan.
  • Opitaan murtoluvun käsite ja harjoitellaan murtolukujen yhteen- ja vähennyslaskuja eri tilanteissa, laskuin ja tukimateriaalin avulla.
  • Kerto- ja jakolaskussa pitäydytään luonnollisella luvulla kertomisessa ja jakamisessa.

S3 Algebra

  • Tutkitaan lukujonon säännönmukaisuutta sekä jatketaan lukujonoa säännön mukaan.

S4 Geometria ja mittaaminen

  • Rakennetaan, piirretään, tutkitaan ja luokitellaan kappaleita ja kuvioita.
  • Esitellään lyhyesti kappaleiden luokittelua lieriöihin, kartioihin ja muihin kappaleisiin. Esitellään suorakulmainen särmiö, ympyrälieriö, ympyräpohjainen kartio ja pyramidi.
  • Esitellään tasokuvioiden jako monikulmioihin ja muihin kuvioihin sekä tutkitaan niiden ominaisuuksia.
  • Perehdytään tarkemmin kolmioihin, nelikulmioihin ja ympyrään.
  • Tarkastellaan esittelyluontoisesti symmetriaa suoran suhteen ja ohjataan oppilaita havaitsemaan myös kierto- ja siirtosymmetrioita ympäristössä esimerkiksi osana taidetta.
  • Tutustutaan mittakaavan käsitteeseen ja käytetään sitä suurennoksissa ja pienennöksissä.
  • Ohjataan oppilaita hyödyntämään mittakaavaa kartan käytössä. Painotetaan visuaalista hahmottamista kaksi- ja kolmiulotteisesti eri menetelmillä: rakentaen, piirtäen ja liikkeen avulla.

S5 Tietojenkäsittely, tilastot ja todennäköisyys

  • Kehitetään oppilaiden taitoja kerätä tietoa järjestelmällisesti kiinnostavista aihepiireistä.
  • Tallennetaan ja esitetään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla.
  • Käsitellään tilastollisista tunnusluvuista suurin ja pienin arvo, keskiarvo ja tyyppiarvo.