Janne Korsimo
Kurssi: Ohjelmointi-Micro:bit
9 oppituntia
Luokka-aste
7.-9. luokka
7.-9. luokka
Oppiaineet
IT PRO
IT PRO
Hakusanat
microbit pelit ohjelmointi
microbit pelit ohjelmointi
Ohjelmoi itsellesi väistelypeli. Ideana on, ohjaat hahmoa A ja B napeilla kahteen eri suuntaan ja hahmoa kohti tulee "esteitä". Eli hahmo kannattaa sijoittaa joko ruudun alareunaan, jolloin esteet tulevat ylhäältä tai sitten hahmo toiseen reunaan ja esteet tulevat toisesta reunasta. Koska ruutu on pieni, hahmoksi kannattaa ottaa 2x2 neliö. Esteenä voi alkuun tehdä yksittäisen ledin.
Työvaiheet:
- Hahmon ohjelmointi: Tee 2x2 hahmo, jota liikutetaan jotain reunaa pitkin A ja B napeilla.
- Esteiden ilmestyminen: Ohjelmoi esteitä ilmestymään itsekseen vastakkaiselle reunalle satunnaiseen kohtaan. Esteitä pitäisi ilmestyä tasaisella tahdilla, mutta niin, ettei niitä ilmesty liian tiheästi.
- Esteiden liikkuminen: Lisää esteille käsky, jolla saadaan ne lähestymään pikkuhiljaa hahmoa kohti. Tämä on helpointa tehdä muuttamalla ledin X- tai Y-koordinaattia tietyin aikavälein.
- Tarkistus: Koodiin pitää lisätä kohta, joka seuraa koko ajan, osuuko este hahmoon. Jos tulee osuma, niin peli päättyy. Apua saat kurkkaamalla valmista koodia.
- Pisteiden kerääminen: Tee koodiin pistelaskuri mukaan. Pisteitä voit kerätä esim. ohitettujen esteiden perusteella. Lopullisen pistemäärän voit koodata ilmestymään näytölle, kun peli päättyy.
- (Ekstra) Vaikeustason muokkaus: Voit tehdä peliin lisää mielenkiintoa lisäämällä kerrytettyjen pisteiden perusteella vaikeustasoa peliin. Voit muokata esim. 10 pisteen jälkeen esteiden kokoa yhdestä ledistä kahteen lediin tai muokata niiden lähestymistä nopeammaksi.
BBC micro:bitin avulla harjoitellaan koodaamisen perusteita.
Micro:bit on kämmeneen mahtuva, ohjelmoitava tietokone.
Vinkkejä löytyy lisää yhteisön sivustolta, http://microbit.org/fi/