×

Ruokainnovaatioita

Ruoantuotannon ympäristövaikutuksista

WWF:n sivulta

Monet keksinnöt ja innovaatiot pyrkivät vähentämään ruoantuotantoon tai jalostukseen liittyviä ympäristövaikutuksia. Usein tämä tarkoittaa myös kustannussäästöjä, kun polttoainetta (energiaa), puhdasta vettä tai lannoitteita tarvitaan vähemmän. 

Toisaalta keskitytään ravinnon terveellisyyden lisäämiseen ja ihmisten tai tuotantoeläinten hyvinvointiin.

Kasvinjalostus pyrkii tuottamaan lajikkeita, joita olisivat satoisampia ja kestäisivät paremmin tauteja ja tuholaisia. 

Ruoantuotanto on maapallon kannalta yksi tärkeimmistä asioista

 

Netistä poimittuja innovaatioita:

Salaattia ja kalaa kuivalla maalla

Mustikan puristekakut jätteestä hyötykäyttöön

Herkkusienten kasvatusta kotona kahvinpuruissa

Automaattinen ruokakauppa

Sirkkojen kasvatusta kontissa

Mämmi

Rasvalla kolesterolia vastaan

Jauhomadot lautaselle

Lihankorvike kauraa nyhtämällä

Härkäpavuista lihankorvike

Maitopohjainen lihankorvike

Kotimaista säilykesärkeä

Siemenperunat kasvavat ilmassa

Puolukalla iho kimmoisaksi

Probioottinen kauravalmiste

Mikroselluloosa lisäaineena

Pohjaan palamaton maito

 

 

 

Ke 8.3. ja to 9.3. Maunun koulussa vietetään Suomi 100- teemapäiviä. Oppilaat työskentelevät työpajoissa ja torstai huipentuu yhteistapahtumaan.

Teemapäivän kaikki sähköiset työt palautetaan Classroomiin https://classroom.google.com/c/NDUzMTE4NTM4NVpa . Liittymiskoodin saa IT-oppilasagentilta.

Hauskoja teemapäiviä.

 

Teemapäivän järjestelyt

  1. Opentuntiin lisätään kurssi, joka näkyy kaikille koulun opettajille
  2. Opettat suunnittelevat ryhmittäin teemapäivän sisältöjä ja kirjaavat ryhmän suunnitelman Opentuntiin. Oppilaan ohjeisiin kirjoitetaan sisältö, jonka mukaan oppilaat voivat valita itselleen mieleisen pajan.
  3. Oppilaat vastaavat Google kyselyyn, jossa valitaan järjestyksessä 3 mielenkiintoisinta pajaa. (yksi varsinainen valinta ja kaksi varavalintaa)
  4. Pajoja tasoitetaan varavalintojen mukaan tarvittaessa
  5. Ruskotalolle rakennetaan näyttelytila, jossa pajat esittelevät oman ryhmän lopputuloksen. Ryhmien palautuksen pitää olla valmiina Google Classroomin palautuskansiossa jälkimäisenä päivänä klo 12. Palautus voi olla tiedosto tai linkki.
  6. Opettaja siirtää office-tiedostot o365:een, jotta palautuksista voidaan tehdä nettisivu, johon tiedostot upotetaan.
  7. It-oppilasagentit tekevät Google sitesilla nettisivun ja palautukset upotetaan nettisivulle.