×

Leffatraileri

Työpajassa toteutetaan 2,5 minuutin leffatraileri valitusta genrestä. 

Jakaudutaan pienryhmiin, jossa jokainen osallistuu oman roolikuvauksen mukaan trailerin tekoon.

Roolit:

  1. ohjaaja                     
  2. käsikirjoittaja
  3. kuvaaja
  4. editoija
  5. kaikki näyttelevät

 

 

OhjaajaKameramieseditoijaNäyttelijä

 

Työskentelyvaiheet:

1. Kuvakäsikirjoitus (käsikirjoittaja + muut) 

2. Kuvaukset (ohjaaja + kuvaaja + muut)

3. Editointi (editoija + muut)

 

 

Tavoitteet:

  • toimia pienryhmässä kuvausryhmän roolin mukaisesti
  • toteuttaa traileri, joka on elokuvakerronnallisesti eheä ja visuaalisesti tehokas.

 

Pajan tiedot

Luokkatila Blogiosoitteet
KU

mediapaiva-r50.blogspot.com -

mediapaiva-r59.blogspot.com 

Ihminen ja media - monialainen oppimiskokonaisuus

INFO

  1. Ihminen ja media -ilmiöpäivä ti 19.4. klo 8.15 - 14.058.15 - 14.05
  2. Luokanvalvojat infoavat oppilaita ke 6.4. 4. tunnilla
  3. Pajakuvaukset on lähetetty oppilaille Wilma-viestillä.
  4. Oppilaat valitsevat oman kiinnostuksen mukaan 3 eri pajaa pe aamupäivällä 8.4. isossa atk-luokassa opettajan johdolla. Linkki lomakkeeseen lähetetään Wilma-viestillä.
    1. 7. luokat 1. tunti
    2. 8. luokat 2. tunti
    3. 9. luokat 3. tunti
  5. Oppilas osallistuu yhteen pajaan, jossa tuotetaan ryhmissä mediaa pajan sisällön mukaisesti. Pajassa voi olla oppilaita kaikilta vuosiluokilta.
  6. Kaikki ryhmät tekevät oman blogin, johon kirjoitetaan tekstiä, lisätään kuvia ja videoita
  7. Ryhmien töitä esitellään esimerkiksi aamunavauksissa.
  8. Paras ryhmä pääsee myöhemmin osallistumaan Ylen uutisluokkapäivään ja julkaisemaan mediaa Ylen nettisivuille.
  9. Päivän tavoitteet. Oppilas:
    1. ymmärtää median monimuotoisuuden
    2. oppii tuottamaan itse mediaa
    3. osaa toimia ryhmässä ja ymmärtää oman osallisuuden merkityksen
    4. osaa aikatauluttaa ja totetuttaa projektin

 

Ryhmien kuvaukset

Otsikko Tarkempi kuvaus
Mediatutkimus

Työpajassa suunnitellaan ja toteutetaan mediatutkimus.

Vaiheet: Kyselyn tekeminen, toteutus ja tulosten analysointi.

Parkour

Tutustutaan youtuben tms. kanavan välityksellä parkouriin.

Poimitaan videoista muutama sopivantasoinen temppu, joita harjoitellaan (tarvittaessa sovelletaan) ensin salissa ja viedään samat temput myös ns. aitoon ympäristöön.

Temput ja harjoittelu kuvataan ja tästä materiaalista työstetään video (editointi, musiikit, hidastukset yms).

VIIHDE, MEDIA , TOIMITUS

 

Teemme viihdettä: uutisia/ reportaaseja/ artikkeleja/ haastatteluja  yms. aiheesta  ILMIÖNÄ KOULUARKI.

Kokoamme esim. nettilehden videotrippeineen tai Rusko-uutiset. Suunnittelemme yhdessä kokonaisuuden osallistujien näköiseksi. Jokainen siis voi ja saa  itse vaikuttaa kokonaisuuteen! 

Unelmatehdas-näytelmätyöpaja

Pohditaan päivän aikana omia ja muiden unelmia sekä työstetään niihin liittyvä näytelmä.

 

Hyvät….Huonot…… ja Kootut…… selitykset

Hyvät….Huonot…… ja Kootut…… selitykset peruskoulussa!!!

Miten hommat selittyvät, tuntuvat, ja ehkä oikeasti ovat eli omien tai kavereiden kokemuksista tuotoksia. Pohjalla ihmisen puolustusmekanismit(defenssit), alisuoriutuminen.

 

FYSIIKKA JA KEMIA MEDIAN TAKANA

  1. median aikajana: median tekninen kehitys 70-luvulta nykypäivään ja visio tästä eteenpäin
  2. miten eri mediat teknisesti toimivat / uudet alkuaineet mukana tekniikassa
  3. uuden tekniikan hyödyntäminen esim. liikkeen analysoinnissa
Aika, ihminen ja media

Ihminen eri aikakausien medioiden käyttäjänä: rakennetaan ympäristö ja tehdään animaatio

Leffatraileri

Tutustutaan elokuvien kerrontakeinoihin sekä tyylilajeihin. Toteutaan pienryhmissä traileri omaan leffaan. 2,5 minuuttia aikaa kertoa tarina.Työpajan tarkempi esittely, Leffatraileri

 Kotsa -Hittituotteet
  1. elintarvikkeisiin tutustuminen netin avulla
  2. kirjalliset tuotokset kuvineen hittituotteista                                 
  3. ruoanvalmistusta, ruoka-annosten kuvaamista
 

Sota ja aika - Inhimillisyyden koetinkivi

 
  1. Mitä merkitystä medialla on kriisiviestinnässä? Miten sitä rajoitetaan? Miten siitä on aiemmin ilmoitettu?
  2. uutisoinnin muutos sodasta: Miten sodasta uutisoidaan? Mitä siitä uutisoidaan?
  3. Sodan oikeussääntöjen historia ja kehitys. Mikä on ollut sallittua ja mikä on ollut tabu kautta aikojen? Miten ihmisoikeuksia voidaan valvoa äärimmäisessä kriisissä? Mitä merkitystä niillä on?

Sotarikokset – rikoksia jotka eivät koskaan vanhene. Mikä on rikos ihmisyyttä vastaan? Miten tuomiot näistä rikoksista langetetaan? 

Oppilaat valitsevat aihealueen, johon he perehtyvät ja sen jälkeen tekevät yhteiselle blogipohjalla luonnoksen aihealueen pääkohdista.

Ihanneammatti
  1. Millainen on median antama kuva ihanneammatista?
  2. Mikä on teidän käsitys ihanneammatista?
  3. Miten media vaikuttaa tulevaisuuden ammattisi suunnitteluun?

 

IT-oppilasagentti

Päivän aikana tarvitaan teknisiä tukihenkilöitä auttamaan pajojen teknisessä toteutuksessa. Oppilasagentit toimivat koko päivän oppilaiden ja opettajien tukena. It-oppilasagenteilla on vähintään yksi koulutuspäivä ennen teemapäivää. Oppilasagentit saavat agenttipaidat omaksi. Tule siis mukaan, jos olet tekniikan taitaja tai hallitset perusasiat ja olet innokas oppimaan lisää ja auttaminen on sinulle luontaista.

Luontodokumentti Pajassa tehdään kevään etenemisestä luontodokumentti videoksi.
Musiikkivideo

Tehdään valmiiseen musiikkiin villiäkin villimpiä musiikkivideoita. Kaiken mennessä pieleen suurmestari Esa keksii muuta musiikkihupailua.

News, Nyheter, Nachrichten

Vieraat kielet mediassa: uutisia eri kielellä erilaisilla medioilla