
6. luokka
KU
kuvataide kuvis
Kuvataidetta arvioidaan erilaisilla arviointikriteereillä. Arviointikriteereitä käydään tunneilla läpi koko lukuvuoden ajan, jotta sinäkin tiedät, mitä tunneilla arvioidaan.
Syyskuussa opettaja keskittyy erityisesti työskentelyn arvioimiseen. Alla taulukossa näet tavoitteet, joihin opettaja erityisesti keskittyy ja kuvaukset siitä, millaista osaaminen silloin pitää olla, jotta voit saada arvosanan 5, 7, 8 tai 9. Voit tutkia taulukkoa ja miettiä, millä tasolla osaamisesti on omasta mielestäsi. Muista näyttää osaamisesi opettajalle kuvataiteen tunneilla!
Opetussuunnitelmaan kirjattu tavoite (T) | Arvosana 5 | Arvosana 7 | Arvosana 8 | Arvosana 9 |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia älineitä hyödyntäen | Tarvitsen vielä paljon aikuisen apua, kun kerron, mitä näen kuvissa ja kokeilen aikuisen kanssa yhdessä välineitä, kuten erilaisia kyniä. | Osaan tehdä havaintoja joissakin tilanteissa ja piirrän tutulla välineellä, kuten lyijykynällä. | Huomaan työssäni esimerkiksi esineiden koon, muodon, valon ja värit. Käytän useita välineitä (kuten lyijykynää, värikyniä tai maalia) oikealla tavalla ja oikeissa paikoissa. | Teen tarkkoja ja monipuolisia havaintoja ja valitsen tilanteeseen sopivimmat välineet. Työssäni näkyy, mitä havainnoin ja mitä haluan sillä kertoa. |
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen | Tarvitsen aikuisen apua, jotta saan kuvani valmiiksi ja jotta siitä näkyy, mitä yritän sanoa. | Kuvassani näkyy jokin ajatus tai viesti, mutta se voi jäädä vähän epäselväksi. | Kuvassani näkyy selkeästi, mitä ajattelen tai mitä olen havainnut. Kuvastani näkyy, mitä haluan sillä kertoa. |
Käytän kuvaa luovasti ja monipuolisesti ajatusteni, tunteideni tai näkökulmani ilmaisemiseen. Kuvani kertoo jotain tärkeää minulle. |
T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa | Tarvitsen paljon aikuisen ohjausta kuvan sommittelussa ja mittasuhteiden miettimisessä. Kuvani rakenne on vielä sekava tai mittasuhteet eivät ole kohdallaan. | Osaan tehdä kuvan, jossa asiat ovat melko hyvässä järjestyksessä ja oikean kokoisia toisiinsa verrattuna. | Suunnittelen kuvan rakenteen huolellisesti. Sommittelu on tasapainoinen ja mittasuhteet näyttävät oikeilta. | Rakenne ja sommittelu tukevat ilmaisua taidokkaasti. Ohjaan katsojan huomiota tietoisesti kuvan eri osiin. |
T7 ohjata oppilasta tarkastelemaan kuvia eri lähtökohdista ja eri yhteyksissä sekä pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta | Tarvitsen paljon apua, kun yritän ymmärtää, mitä kuva esittää tai mistä näkökulmasta se on tehty. En aina huomaa, mikä on totta ja mikä keksittyä. | Osaan kertoa jotain kuvasta ja sen sisällöstä. Ymmärrän joissain tilanteissa, onko kyseessä oikea asia vai kuviteltu tilanne. | Osaan tarkastella kuvaa eri näkökulmista ja miettiä, mitä kuva haluaa kertoa. Erotan todellisia asioita ja keksittyjä tilanteita kuvasta. | Tarkastelen kuvia monipuolisesti: mietin, kuka kuvan on tehnyt, miksi, ja millainen viesti siinä on. Erottelen selkeästi, mikä on totta ja mikä fiktiota, ja osaan perustella näkemykseni. |
Katso video:
Tehtävä:
- Aseta kuvataiteen vihkosi vaakasuoraan.
- Piirrä videon mukaisesti vasemmalle perusmuodot: ympyrä, kolmio, neliö, suorakulmio, soikio
- Lähde piirtelemään lisää samoja muotoja, vaihtele kokoa ja välejä, piirrä muotoja vierekkäin, allekkain, päällekkäin sisäkkäin. Lopulta voit yhdistellä ja sekoittaa muotoja.
- Lisää muotoihin väriä ja varjostuksia.
- Käytä vaihdellen eri kyniä: lyijykynä, värikynä, erilaiset tussit
*Paketti on vielä kesken. Voit antaa kehittämisehdotuksia tai palautetta sähköpostitse: sanna.lagerstedt @ rusko.fi*
Tässä 6.lk kuvataiteen suunnitelmasta löydät
- kuvataiteen opetussuunnitelman 6.lk tavoitteet selkiytettynä
- esimerkkitöitä ohjeineen
- taidehistoriapaketin
- itsearvioinnin lukuvuoden alkuun, puoliväliin ja loppuun
- ohjeita vertaisarviointiin
- arviointityökalun summatiivisen arvioinnin tueksi
- ohjeet portfolion tekemiseen
Varaa jokaiselle oppilaalle A4-kokoinen blanko kuvataiteen vihko.
------------------------------------------------------------------------------
6.lk kuvataiteen vuosikello
Huomaathan opettavasi ainetta nimeltä kuvataide. Kuvaamataito kuuluu historiaan, ethän enää opeta myöskään veistoa tai laskentoa!
-
vanha nimi: kuvaamataito (ennen 1994)
-
uusi nimi: kuvataide (1994–)
-
muutosperuste: laajentunut näkemys taidekasvatuksesta