×
Annariina Hongisto
2 oppituntia
Luokka-aste
7.-9. luokka
Oppiaineet
GE
Hakusanat
matematikka

Matematiikka

 

Keskitytään lukutaidon ohella loogiseen ajatteluun liittyviin tehtäviin.

 

 

 

Tehtävänänne on suunnitella, toteuttaa ja esitellä tilastollinen tutkimus.

  • Voitte kerätä aineistoa tekemällä
    • JOKO kyselylomakkeen avulla esimerkiksi tekemällä kyselyn omalle luokalle tai vastaavaa
    • TAI tekemällä havaintoja esimerkiksi lämpötiloista
    • TAI yhdistelmä näistä.
  • Alla on listattu muutama esimerkki erilaisista tutkimuksista. Saatte mielellään keksiä jonkun oman tutkimuksen - alla olevista ei ole pakko valita.

 

  • Kyselylomakkeeseen perustuva tutkimus
    • Syntymäkuukausi
    • Lempiruuat
    • Vanhempien välinen ikäero
    • Läksyjen teon aika
    • Jatko-opinnot yläasteen jälkeen
    • Vaikein oppiaine
    • Kotieläimet
    • Viikkoraha
    • Facebook
    • Tietokoneen käyttö
    • Urheilutoiminta

 

  • Havaintoihin perustuva tutkimus
    • Äänenvoimakkuus aulassa (desibelimittarilla)
    • Tavallisin auton väri
    • Autonmerkit
    • Välipalalle osallistuvien määrä
    • Sairauspoissaolot (opettajat tai oppilaat)
    • Oppilaiden määrä eri paikoissa aulaa (tai koulua) eri kellonaikoina
    • Sademäärä
    • Lämpötila esimerkiksi tunneittain.

 

1. Suunnitelman tekeminen

  • Mitä?
    Kuvailkaa, mitä tulette tutkimaan.
  • Miksi?
    Miksi olette valinneet tutkia juuri tätä aihetta? Mitä on mielestänne mielenkiintoista saada selville tutkimuksesta?
  • Miten?
    Miten aiotte toteuttaa tutkimuksen? Keräättekö tietoa kyselylomakkeen kautta, vai aiotteko laskea erilaisia tapahtumia tai olettamuksia? Mitä materiaalia tarvitsette?
  • Tavoite
    Mikä on tutkimuksenne tavoitteena? Mitä tietoa pyritte saamaan sen kautta?
  • Hypoteesi
    Pohtikaa sitä, millainen tutkimuksenne mahdollinen tulos on. Kuvailkaa, miksi hypoteesinne on sellainen kuin se on.



2. Toteutus

  • Suorittakaa tutkimuksenne.
  • Kerätkää aineisto, suorittakaa kysely, tehkää havaintoja, jne...
  • Käyttäkää tarvittaessa erilaisia apuvälineitä!
    • piirtäkää esimerkiksi excelillä erilaisia kuvaajia

 

3. Esitys 

  • Analysoikaa saamanne tieto.
  • Pohtikaa, miten esitätte saamanne tulokset ja tekemänne tutkimuksen.
  • Esityksessä tulisi kertoa lyhyesti tutkimuksen suoritustavasta, käytetyistä metodeista, hypoteesistä, tuloksista ja tuloksien analyysistä. 

 

Tehtävänänne on suunnitella, toteuttaa ja esitellä tilastollinen tutkimus.

  • Voitte kerätä aineistoa tekemällä
    • JOKO kyselylomakkeen avulla esimerkiksi tekemällä kyselyn omalle luokalle tai vastaavaa
    • TAI tekemällä havaintoja esimerkiksi lämpötiloista
    • TAI yhdistelmä näistä.
  • Alla on listattu muutama esimerkki erilaisista tutkimuksista. Saatte mielellään keksiä jonkun oman tutkimuksen - alla olevista ei ole pakko valita.

 

  • Kyselylomakkeeseen perustuva tutkimus
    • Syntymäkuukausi
    • Lempiruuat
    • Vanhempien välinen ikäero
    • Läksyjen teon aika
    • Jatko-opinnot yläasteen jälkeen
    • Vaikein oppiaine
    • Kotieläimet
    • Viikkoraha
    • Facebook
    • Tietokoneen käyttö
    • Urheilutoiminta

 

  • Havaintoihin perustuva tutkimus
    • Äänenvoimakkuus aulassa (desibelimittarilla)
    • Tavallisin auton väri
    • Autonmerkit
    • Välipalalle osallistuvien määrä
    • Sairauspoissaolot (opettajat tai oppilaat)
    • Oppilaiden määrä eri paikoissa aulaa (tai koulua) eri kellonaikoina
    • Sademäärä
    • Lämpötila esimerkiksi tunneittain.

 

1. Suunnitelman tekeminen

  • Mitä?
    Kuvailkaa, mitä tulette tutkimaan.
  • Miksi?
    Miksi olette valinneet tutkia juuri tätä aihetta? Mitä on mielestänne mielenkiintoista saada selville tutkimuksesta?
  • Miten?
    Miten aiotte toteuttaa tutkimuksen? Keräättekö tietoa kyselylomakkeen kautta, vai aiotteko laskea erilaisia tapahtumia tai olettamuksia? Mitä materiaalia tarvitsette?
  • Tavoite
    Mikä on tutkimuksenne tavoitteena? Mitä tietoa pyritte saamaan sen kautta?
  • Hypoteesi
    Pohtikaa sitä, millainen tutkimuksenne mahdollinen tulos on. Kuvailkaa, miksi hypoteesinne on sellainen kuin se on.



2. Toteutus

  • Suorittakaa tutkimuksenne.
  • Kerätkää aineisto, suorittakaa kysely, tehkää havaintoja, jne...
  • Käyttäkää tarvittaessa erilaisia apuvälineitä!
    • piirtäkää esimerkiksi excelillä erilaisia kuvaajia

 

3. Esitys 

  • Analysoikaa saamanne tieto.
  • Pohtikaa, miten esitätte saamanne tulokset ja tekemänne tutkimuksen.
  • Esityksessä tulisi kertoa lyhyesti tutkimuksen suoritustavasta, käytetyistä metodeista, hypoteesistä, tuloksista ja tuloksien analyysistä. 

 

 

TUTKI opettajalta saamiesi kuvaajien kuvia:

 

  • Mitä hyvää/huonoa niissä on?
    • Mitä puutteita huonoissa kuvaajissa on?

 

  • LAJITTELE ryhmällesi annetut kuvaajat mielestäsi selkeisiin ja epäselviin.
    • Miksi osa on selkeämpiä kuin toiset?
    • Mitä tekisit epäselvissä kuvaajissa toisin?

 

ETSI selkeitä ja informatiivisia kuvaajia netistä.

  • NÄYTÄ opettajalle ainakin 3 erilaista selkeää kuvaajaa.