Heini Sinko
Kurssi: Elämänkatsomustieto 9. lk
10 oppituntia
Luokka-aste
9. luokka
9. luokka
Oppiaineet
ET
ET
Hakusanat
ihmisoikeudet ihmisoikeusloukkaukset
ihmisoikeudet ihmisoikeusloukkaukset
- Kappaleet 68.-70. Ihmisoikeuksien historia, kehitys, lasten oikeudet
- Tehtävien tekoa: t. 1 s. 195, t. 1-2 s. 197, t. 2 s. 198
- Valitse yksi, josta haet enemmän tietoa: ihmisoikeusjulistukset, lasten oikeudet, sananvapaus, mielipiteenvapaus.
- Tee oma ihmisoikeusjuliste itselle merkityksellisestä asiasta A4- tai A3-kokoiselle paperille. Ota mallia esim. täältä.
- Iran-artikkeli: Kerro, miten ihmisoikeuksia rikotaan Iranissa. Miten tilanne on pahentunut/parantunut/saadaan paranemaan? Kirjoita essee ihmisoikeuksista ja ihmisoikeusloukkauksista. Esittele esseessäsi Helsingin Sanomien artikkeli. Kerro, miten Mahsa Amini liittyy ihmisoikeuksiin. Vertaa Iranin tilannetta Suomen tilanteeseen. Otsikoi esseesi.
- Esseen palautus Teamsiin. Tehtävänanto: Kirjoita essee ihmisoikeuksista ja ihmisoikeusloukkauksista. Esittele esseessäsi Helsingin Sanomien artikkeli (monisteena). Kerro, miten Mahsa Amini liittyy ihmisoikeuksiin. Vertaa Iranin tilannetta Suomen tilanteeseen. Voit ottaa esiin etuoikeuskehän (vihossa). Muista perustella mielipiteesi. Otsikoi esseesi. Palauta valmis essee tänne. Kirjoita ylimmäiseksi oma nimesi ja luokkasi. Vaihda riviväli 1,5:een ja fonttikooksi 12-14.
- HS artikkeli etuoikeuskehästä: Pohdi, miten iranilainen nainen sijoittuu kehällä. Etsi muita esimerkkejä netistä.
- KERTAUS: t. 5 s. 206 yhdessä: ensin vihkoon, sitten läpi yhdessä perustellen
- t. 1 ja 3 s. 206