×

Satumetsä

Työvaiheet:
 
1. Ensiksi luokalle pieni rauhallinen mielikuvaharjoitus. Esim. pyydetään laittamaan silmät kiinni ja kerrotaan, kuinka olemme kutistuneet peukaloisen kokoiseksi keskelle metsämaata. Pyydetään ”katselemaan” ympärille, kuuntelemaan, haistelemaan jne.
 
2. Mielikuvaharjoituksen jälkeen oppilaat saavat halutessaan kertoa, mitä olivat kuvitelleet mielessään.
 
3. Esitellään työ: Ajatuksena tehdä näkymä metsämaasta peukaloisen näkökulmasta. Saa tehdä ns. oikean metsän tai satumetsän.
 
4. Ennen työskentelyä katsotaan nopeasti lyijärillä hahmotellen dokkarikameran kautta esimerkkejä, millainen voi olla ”tylsä” sommitelma ja vastaavasti kiinostavampi ja puhutaan rytmistä ja sommittelusta.
 
5. Näytetään ja kerrotaan myös, miten liituväreillä saa elävämpää ja monipuolisempaa jälkeä tekemällä värikerroksia päällekkäin.
 
6. Oppilaat hahmottelevat työnsä lyijärillä mustalle A3-paperille. Ope kiertelee luokassa ja kannustaa piirtämään vähän lisää, jos paperilla oli paljon tyhjää.
 
7. Väritys tavallisilla Caran d’Ache- liituväreillä (15 värin rasia). Lisänä voi harkitusti käyttää hieman kuivapastelliliitua (tausta) ja metallisävyisiä Caran d’Acheja. 
 
Aikaa olisi hyvä käyttää 2-3 kaksoistuntia. Alkuperäinen idea ja mallikuvat lainattu Alakoulun aarreaitasta, teettäjänä Mila Lehtonen.
 
   
 
   
 
 
 

Kuvataiteen ideoita