×
Riku Heinonen
2 oppituntia
Luokka-aste
1.-6. luokka
Oppiaineet
IT
Hakusanat
koodaustunti scratch kolmio neliö suorakulmio

3-4lk - Opin koodaamaan

Koodauksen alkuun pääsee helposti. Tässä merkissä opetellaan blokkiohjelmoinnin perusasiat.

Tunti 1 - Code.org

Tunnit 2-3 - Scratchin perusteet

Oman nimen animointi:

Avaa scratch.mit.edu

Valitse vasemmasta ylänurkasta luo.

Katso tämä video ja animoi oma nimesi ohjeiden mukaan:

Tehtävä 2: Kirjoita omaa blokkikoodia

  1. Avaa uusi projekti, valitse tausta ja hahmo
  2. Koodaa ohjelma, jossa hahmo piirtää suorakulmion, jonka korkeus on 100 ja leveys 50
  3. Laske suorakulmion piiri ja pinta-ala
  4. Lisää toinen hahmo ja koodaa se piirtämään kolmio. Laske kolmion piiri.
  5. Mieti, miten saisit piirrettyä kolmion, jonka kaikki sivut ovat yhtä pitkiä. Miksi kyseistä kolmiota kutsutaan matemaattisesti?
  6. Mieti, miten saat piirrettyä ympyrämuotoisen alueen?
  7. Koodaa hahmo
    1. piirtämään neliö
    2. Aseta hahmon suunta alkuperäiseen suuntaan
    3. Käännä hahmoa käänny komennolla 5 astetta
    4. Käytä siirrä kohdat 1-3 Ohjaus - Toista lauseen sisällä ja toista 72 kertaa.
    5. Millainen kuvio tuli

Aloitus:Hahmot ja tausta

Aloitus:Peruskoodit

Tallennus ja avaaminen

 

 

Kurssin tavoitteena on käydä läpi oppilaiden teknologiataitojen karttaan liittyvät asiat.