Riku Heinonen
Kurssi: Oppilaiden teknologiataidot
2 oppituntia
Luokka-aste
1.-6. luokka
1.-6. luokka
Oppiaineet
IT
IT
Hakusanat
koodaustunti scratch kolmio neliö suorakulmio
koodaustunti scratch kolmio neliö suorakulmio
Koodauksen alkuun pääsee helposti. Tässä merkissä opetellaan blokkiohjelmoinnin perusasiat.
Tunti 1 - Code.org
- Suorita vähintään yksi seuraavista Code.org -sivuston blokkikoodausta opettavista ohjelmointiharjoituksista:
- Star Wars
- Angry Birds
- Flappy bird
- Minecraft seikkailija tai Minecraft suunnittelija
- Dance party (tätä ei kannata tehdä ihan ensimmäisenä, on jo hieman haastavampi)
Tunnit 2-3 - Scratchin perusteet
Oman nimen animointi:
Avaa scratch.mit.edu
Valitse vasemmasta ylänurkasta luo.
Katso tämä video ja animoi oma nimesi ohjeiden mukaan:
Tehtävä 2: Kirjoita omaa blokkikoodia
- Avaa uusi projekti, valitse tausta ja hahmo
- Koodaa ohjelma, jossa hahmo piirtää suorakulmion, jonka korkeus on 100 ja leveys 50
- Laske suorakulmion piiri ja pinta-ala
- Lisää toinen hahmo ja koodaa se piirtämään kolmio. Laske kolmion piiri.
- Mieti, miten saisit piirrettyä kolmion, jonka kaikki sivut ovat yhtä pitkiä. Miksi kyseistä kolmiota kutsutaan matemaattisesti?
- Mieti, miten saat piirrettyä ympyrämuotoisen alueen?
- Koodaa hahmo
- piirtämään neliö
- Aseta hahmon suunta alkuperäiseen suuntaan
- Käännä hahmoa käänny komennolla 5 astetta
- Käytä siirrä kohdat 1-3 Ohjaus - Toista lauseen sisällä ja toista 72 kertaa.
- Millainen kuvio tuli
Aloitus:Hahmot ja tausta
Aloitus:Peruskoodit
Tallennus ja avaaminen
Kurssin tavoitteena on käydä läpi oppilaiden teknologiataitojen karttaan liittyvät asiat.