
3 oppituntia
Luokka-aste
7.-9. luokka
7.-9. luokka
Oppiaineet
IT
IT
Hakusanat
koodaustunti scratch kolmio neliö suorakulmio
koodaustunti scratch kolmio neliö suorakulmio
- 1-2lk - Minun tunnukseni
- 1-9lk - Office-paketin asennus kotikoneelle
- 1-2lk - Opin iPadin käyttöä
- 1-4lk - Seesaw kansio
- 1-2lk - Tiedonhaku ja tekijänoikeudet-taso 1
- 1-2lk - Toimin mediaympäristöissä - taso 1
- 3-6lk - Käytän Wilmaa
- 3lk - Käytän sähköpostia
- 1lk - Opin koodaamaan - alkeet
- 2lk - Opin koodaamaan -Taso 1 - Scratch Jr
- 3-9lk - Osallistun etäoppituntiin - Teams
- 3-4lk - Opin koodaamaan - taso 2
- 4lk - Tekstinkäsittely - taso 1
- 3-4lk - Teen elokuvan iPadilla - iMovie
- 3-6lk - Teen vihreä tausta -videon iPadilla
- Lisämateriaali - Opin koodaamaan - Micro:bit
- 3-4lk - Tiedonhaku ja tekijänoikeudet-taso 2
- Ekstra - Valmistan 3D-tulostimella koristeen
- 4-5lk - Teen animaation iPadilla - iMotion
- 4-6lk ekstra - Opin koodaamaan - Turtle Roy
- 4-6lk - Teen sarjakuvia StripDesignerilla
- 5lk - Taulukkolaskenta - taso 1
- 5lk - Tulostan 3D-tulostimella kirjanmerkin
- 5-6lk - Tekstinkäsittely - taso 2
- 5-7lk - Käytän koneella pilvipalveluita
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (O365)
- 6lk: Kuvankäsittely osa1
- 6lk - Käytän Microsoft Teamsia
- 6lk - Taulukkolaskenta - taso 2
- 6lk - Valmistan 3D-tulostimella kynätelineen
- 6-7.lk - Oman kannettavan käyttö
- 6-7lk - Soitan Teams-puhelun tietokoneella
- 6-7lk - Tallennan puhetta tietokoneella
- 6-9lk - Teen elokuvan tietokoneella
- 7lk - Onenote muistiinpanovälineenä
- 7lk - Opentunnin käyttö oppilaana
- 7lk: Kuvankäsittely osa2
- 7lk - Kuvankäsittely - osa3
- 7-8 lk - Valinnaisaineiden valinta
- 7lk - Tekstinkäsittely
- 8lk - Tekstinkäsittely
- 8lk - Taulukkolaskenta-taso3
- 9lk - Taulukkolaskenta-taso4
- 8Lk - Iot-esineet internettiin
- Nettisivusto-6lk o365 sivustoilla
- Lisämateriaali - Mediataidot - CC lisenssit
- Lisämateriaali - Mediataidot - tekijänoik.
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 1
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 2
- Teams käyttöön iPadilla
- Keskustelun tallennus
- Oma puhelin: Teams/Classroom palautus
- 5-6lk - Tiedonhaku ja tekijänoikeudet-taso 3
- 7lk - Kuvakaappaus tietokoneella
- 7lk - Maiden tulkintaa excelillä
- 1-2lk Ulkoisen näppäimistön käyttö
- 4-5lk - Teen esityksen PowerPointilla
- 6lk - Osaan käyttää resurssien hallintaa
- 1-2lk Näppäimistön käytön alkeet
- 6lk - Hallitsen versiohistorian
- 5-6lk Windows näppäimistön pikanäppäimet
- 4lk - Haen tietoa hakukoneella
- 1-2lk - peda.net-tunnuksen luominen
- 3-4lk - Opin iPadin käyttöä - taso 2
- 1-4lk - Digilaitteen kanssa toimiminen
- 3-4lk Musiikkia iPadilla – GarageBand
- 0-6lk - Robocoast of Ulvila
Koodauksen alkuun pääsee helposti. Tässä merkissä opetellaan blokkiohjelmoinnin perusasiat.
Tunti 1 - Code.org
- Suorita vähintään yksi seuraavista Code.org -sivuston blokkikoodausta opettavista ohjelmointiharjoituksista:
- Star Wars
- Angry Birds
- Flappy bird
- Minecraft seikkailija tai Minecraft suunnittelija
- Dance party (tätä ei kannata tehdä ihan ensimmäisenä, on jo hieman haastavampi)
Tunnit 2-3 - Scratchin perusteet
Vaihtoehtoiset toimintatavat:
a) Mene Scratchin aloitussivulle (https://scratch.mit.edu/), valitse yläpalkista LUO / CREATE ja etene itsenäisesti oppitunteja yläpalkin oppitunnit-linkin kautta
- Käytä mieluiten Chrome-selainta
- Tarvittaessa vaihda kieli haluamaksesi (esim. Suomi) maapallon vektorikuvasta yläpalkista
- Pohdi jokaisessa tehtävässä, mitä blokkeja käytät koodaukseen ja miksi!
b) Harjoittele opettajan ohjeiden mukaisesti Scratchin perusasiat
- Scratch-sivusto, https://scratch.mit.edu/ (huom. käytä Chrome-selainta)
- Uuden ohjelman luonti ja tallennus koneelle
- Tallennetun ohjelman avaaminen koneelta
- Hahmojen ja taustan valinta sekä lisääminen ruudulle
- Kuvioiden piirtäminen
- Esineiden ja hahmojen liikuttaminen koodiblokkien avulla
- Näppäinkomennot hahmojen liikuttamiseen
- Hyödyntämään "Koskettaako" -funktiota esim. pelissä
- Koodata pisteet peliin
- Mallista perusjutut (opeohje)
Tehtävä 1: Kirjoita omaa blokkikoodia
- Avaa uusi projekti, valitse tausta ja hahmo
- Koodaa ohjelma, jossa hahmo piirtää suorakulmion, jonka korkeus on 100 ja leveys 50
- Laske suorakulmion piiri ja pinta-ala
- Lisää toinen hahmo ja koodaa se piirtämään kolmio. Laske kolmion piiri.
- Mieti, miten saisit piirrettyä kolmion, jonka kaikki sivut ovat yhtä pitkiä. Miksi kyseistä kolmiota kutsutaan matemaattisesti?
- Mieti, miten saat piirrettyä ympyrämuotoisen alueen?
- Koodaa hahmo
- piirtämään neliö
- Aseta hahmon suunta alkuperäiseen suuntaan
- Käännä hahmoa käänny komennolla 5 astetta
- Käytä siirrä kohdat 1-3 Ohjaus - Toista lauseen sisällä ja toista 72 kertaa.
- Millainen kuvio tuli
Tehtävä 2: Käy läpi järjestyksessä seuraavat
- https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-1 .
- https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-2 .Tärkeimmät ovat
- Hahmon piirtäminen
- Hahmon ohjaaminen
- Klikkaa jääkone-tehtävä auki. Lue tarkkaan, mitä näppäimistä tapahtuu. Mieti, miten voit nopeuttaa jääkonetta, jotta olet nopein.
- https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-3 . Tärkeimmät ovat
- Koordinaatisto
- Hissi
- Nimen kirjoitus
- Liikennevalot
- https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-4
c) Katso alla olevat videot ja tee niiden avulla b)-kohdan tehtävät:
Aloitus:Hahmot ja tausta
Aloitus:Peruskoodit
Tallennus ja avaaminen
Osaatko jo tosi hyvin? Tee ekstratehtävä:
- Lisätehtävää täältä, https://opentunti.fi/index.php?route=plans/show/888/scratch-ajopeli
Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu
- Valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan
- Opetushallituksen Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaan