×

Ohjeet: Vuosikello

Vuosikellon idea

Vuosikellon tarkoitus on kerätä kaikkien koulutoimen teemojen ja koulujen omat vuosikelloon liittyvät asiat yhteen vuosikelloon. Vuosikello ei ole kalenteri, vaan lista asioista, jotka pitää tiettynä aikana vuodessa huomioida tai ottaa työn alle. Vuosikellon avulla voidaan varmistaa, että asiat tulee esille ja hoidettua. Opentunnin vuosikellossa kyttäjä voi katsoa teemojen vuosikelloon liittyviä asioita yksitellen tai yhdessä.

Vuosikellon muokkausoikeuksia voidaan antaa tarvittaville henkilöille. Jokaiselle vuosikellon asialle merkitään mm. otsikko, sisältö, aikatataulu ja  vastuurooli. Tulevaisuudessa vastuuroolissa olevat henkilöt saavat muistutuksen ennen asian merkittyä aikaa.

Vuosikellossaon yksi Opentunnin osaamiskartan tyyppi. Vuosikellon asioita listään osaamismerkkeinä. Ko kartaan voi lisätä myös asioita, jotak eivät liity varsinaisesti vuosikelloon. Katso alla oleva video-esittely Ruskon mallista.

Alkuvalmistelut ja pohdinnat

  1. Vuosikellon muokkaajat pitää lisätä Opentunnin pääkäyttäjän toimesta Opentunnin Roolit Muokkaajat rooliin
  2. Tee tarvittavat vastuuroolit Opentunnin Roolit kohdassa valmiiksi. Valmiita Opentunnin rooleja ovat opettaja, rehtori, johtava rehtori. Yleisimmin lisättäviä vastuurooleja ovat esim. erityisopettaja, opo, oppilaskunta, kiva, move.
  3. Mieti, millaisiin aihealueisiin haluat osaamismerkkejä eli asioita luoda.
  4. MIeti, millaisia teemoja halauat vuosikellossa olevan. Jokainen kunnan koulu on automaattisesti yksi teema. Teema on eri kuin aihealue, katso esimerkki alta Ruskon mallista.
  5. Luo uusi osaamiskartta ja sinne aihealueet. Valitse tyypiksi vuosikello.
  6. Lisää karttaan merkkejä. Valiste vuosikelloon lisättävissä merkeissä rasti Lisätään vuosikelloon.

Ohjevideot

Ruskon vuosikellon esittely

Vuosikellokartan luonti

Roolit ja uuden vuosikellomerkin luonti

Tavallinen merkki vuosikellossa, esim koulun käytänteet

Valmiin vuosikellon käyttö normaalikäytössä

 

 

 

  • Uudet Lukutaidot -hankkeen jalkauttaminen Opentunnin avulla.

https://uudetlukutaidot.fi/

Kohderyhmät

  1. opetushenkilöstö
  1. opentunnin käyttö opettajan tukityökaluna
  2. opentunnin käyttö Uudet Lukutaidot -hankkeen jalkauttamisessa ja harjoittamisessa (osaamismerkit)
  1. oppilaat
  1. opentunnin käyttö uudet Lukutaidot -hankkeen jalkauttamisessa ja esiintuomisessa (osaamismerkit)
  2. opentunnin käyttö Uudet Lukutaidot -kehittämisohjelman mittarina (osaamismerkit)