
6. luokka
KU
saamen puku
Piirrä ja väritä saamenpuku. Katso oikeista mallia.
- paperi A4
- hahmottelu lyijykynäkkä, väritys puuväreillä / tusseilla
Kuvataiteen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Tavoitteena on tarjota oppimisympäristöjä ja työtapoja, joilla mahdollistetaan monipuolinen materiaalien, teknologioiden ja ilmaisukeinojen käyttäminen sekä niiden luova soveltaminen. Opetustilanteissa luodaan aktiiviseen kokeilemiseen ja harjoitteluun rohkaiseva ilmapiiri. Pedagogisilla ratkaisuilla tuetaan moniaistista havainnointia, pitkäjänteistä työskentelyä sekä tutkivaa ja tavoitteellista taideoppimista. Opetuksessa otetaan huomioon yksilölliset kuvailmaisun tarpeet ja mahdollistetaan tarkoituksenmukainen työskentely yksin ja ryhmässä. Tavoitteena on luoda oppimiseen ja vuorovaikutukseen kannustava toimintakulttuuri sekä koulussa että koulun ulkopuolisissa ympäristöissä. Vuosiluokilla 3-6 tarkastellaan laajenevan elinpiirin ajankohtaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. Opetuksessa ohjataan taiteidenväliseen ja temaattiseen lähestymistapaan. Oppilaita kannustetaan suhtautumaan kriittisesti eri tietolähteisiin. Opetustilanteissa teknologioita ja verkkoympäristöjä hyödynnetään monipuolisesti, vastuullisesti ja turvallisesti.
Vuosiluokilla 3-6 syvennetään jo harjoiteltuja piirtämisen, maalaamisen, muotoilun, rakentelun, painannan ja verkkoympäristöjen tekniikoita sekä yhdistellään niitä. Huomioidaan lasten taidetta monikulttuurisesta näkökulmasta. Tutustutaan Suomen kultakauden taiteeseen sekä taidehistorian perusteisiin hyödyntäen muiden oppiaineiden välistä integraatiota.
Tavoitteena on tarjota oppimisympäristöjä ja työtapoja, joilla mahdollistetaan monipuolinen materiaalien, teknologioiden ja ilmaisukeinojen käyttäminen sekä niiden luova soveltaminen. Opetustilanteissa luodaan aktiiviseen kokeilemiseen ja harjoitteluun rohkaiseva ilmapiiri. Pedagogisilla ratkaisuilla tuetaan moniaistista havainnointia, pitkäjänteistä työskentelyä sekä tutkivaa ja tavoitteellista taideoppimista. Opetuksessa otetaan huomioon yksilölliset kuvailmaisun tarpeet ja mahdollistetaan tarkoituksenmukainen työskentely yksin ja ryhmässä. Tavoitteena on luoda oppimiseen ja vuorovaikutukseen kannustava toimintakulttuuri sekä koulussa että koulun ulkopuolisissa ympäristöissä. Vuosiluokilla 3-6 tarkastellaan laajenevan elinpiirin ajankohtaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. Opetuksessa ohjataan taiteidenväliseen ja temaattiseen lähestymistapaan. Oppilaita kannustetaan suhtautumaan kriittisesti eri tietolähteisiin. Opetustilanteissa teknologioita ja verkkoympäristöjä hyödynnetään monipuolisesti, vastuullisesti ja turvallisesti.
Kolmannella ja neljännellä luokalla käsiteltäviä piirtämisen sisältöalueita voivat olla ääriviivan käyttö ja hahmottelu sekä tutustuminen valon ja varjon esiintymiseen piirustuksessa. Neljännellä luokalla harjoitellaan suurennoksen tekemistä sekä havaintoon pohjautuvaa maalaamista. Grafiikassa kokeillaan yksinkertaisia painomenetelmiä, kuten kaaviopainantaa, kohopainantaa tai syväpainantaa finnfoam-levylle. Maalatessa tutustutaan erilaisiin tekniikoihin, pää- ja väliväreihin, murrettuihin väreihin sekä harjoitellaan laveerausta. Keramiikassa kehitetään oppilaan muototajua ja sormeilutekniikkaa esimerkiksi opettelemalla makkaratekniikkaa ja saven saumaamista. Kolmannella ja neljännellä luokalla oppilas tutustuu myös johonkin Suomen kultakauden klassikoista ja lisäksi johonkin tunnettuun pohjoismaalaiseen taidekuvaan/taiteilijaan. Oppilas opettelee tarkkailemaan ja havainnoimaan ympäristöään esteettisestä näkökulmasta. Mediaan, kuvaviestintään ja verkkoympäristöihin tutustutaan integroidusti eri aineiden oppitunneilla. Kuvataidetunneilla harjoitellaan kriittistä kuvan tarkastelua esimerkiksi mainoskuvien avulla.
Viidennellä ja kuudennella luokalla syvennetään jo opittua täydentäen tietojaan ja taitojaan. Viidennellä luokalla harjoitellaan tilan kuvaamista ja perspektiiviä. Maalatessa harjoitellaan esimerkiksi valon ja varjon käyttöä sekä akvarelli- ja peiteväritekniikoita. Keramiikassa oppilas harjaannuttaa muoto- ja tilatajuaan esimerkiksi liikkeen ja asennon elävällä kuvauksella. Viidennellä luokalla syvennetään tutustumista kultakauden taiteeseen ja harjoitellaan analysoimaan taidekuvia. Ympäristöestetiikkaan ja arkkitehtuuriin tutustutaan tarkastelemalla erilaisia lähiympäristöjä (luonto/rakennetut kohteet).
Kuudennella luokalla oppilas harjoittelee luonnostelua ja varjostusta erilaisin piirtimin sekä ihmisen (koko kuva/kasvot) että tilan havaintopohjaista kuvaamista oikeissa mittasuhteissa. Maalatessa oppilas palauttaa mieleen väriopin keskeiset opitut asiat ja soveltaa niitä töissään sekä varmentaa oikeaa välineiden käyttöä ja soveltaa oppimaansa esimerkiksi grafiikan keinoin. Keramiikassa syvennetään aiemmin opeteltuja tekniikoita. Kuudennella luokalla oppilas tutustuu taidehistorian alkeisiin (Egypti, antiikki, moderni taide/tyylisuunnat) ja suomalaiseen arkkitehtuuriin ja muotoiluun (esimerkiksi Alvar Aalto) sekä syventää tutustumista taidekuviin oman tekemisen kautta. Viidennellä ja kuudennella luokalla kuvataiteessa tutustutaan ja käytetään hyväksi median ja verkkoympäristöjen kanavia ja ilmaisukeinoja.
Kuudennen luokan aikana kootaan jo opiskeltua teoriaa esimerkiksi portfolion tai kuvataidevihon avulla. Oppilas pääsee yhdelle ohjatulle taidenäyttely/-museokäynnille alakouluaikanaan.