
9. luokka
IT
pyhton ehtolause
Lisää ehtoja
Ehtoja voi kytkeä sarjaksi käyttämällä komentoa elif. Jos komento if luetaan "jos", voidaan komento elif ajatella luettavan "muuten jos". Komento elif seuraa siis aina komentoa if tai toista elif komentoa. Jos if ehtolause on epätosi, kokeillaan ensimmäistä elif-osiota. Jos tämäkin on epätosi, siirrytään aina eteenpäin, kunnes kaikki elif-osiot on käyty läpi. Jos kaikki rakenteen ehdot ovat epätosia, suoritetaan vielä else.
Esimerkki 1
Testaa esimerkkikoodia Esimerkki1.
- Kiinnitä huomiota elif rakenteeseen
Totuusarvojen yhdistely
Totuusarvoja voi yhdistellä toisiinsa seuraavalla tavalla:
Komento | Merkitys |
and |
molempien ehtojen on oltava totta |
or |
riittää, että toinen ehto on totta, mutta molemmat voivat olla totta |
not |
negaatio, eli palauttaa vastakohdan |
Tehtäviä
1. Testaa esimerkkikoodia Esimerkki2.
(a.) Miksi if lauseessa käytetään and?
(b.) Vertaa esimerkkikoodia ja edellisen tunnin tehtävän 4 koodia.
2. Testaa esimerkkikoodia Esimerkki3. Miksi nyt if lauseessa käytetään or?
3. Tee muuttuja x ja y ja anna niille jotkin arvot. Tee ohjelma, joka kertoo onko x tai y positiivisia vai ei. Esim. x=5 ja y=-7 ohjelma kertoo: "Luku x on positiivinen", "Luku y on negatiivinen".
4.
(a.) Tee ohjelma, joka kysyy, kuuluuko ananas pitsaan vai ei (pyydä käyttäjältä vastausta kyllä/ei). Ohjelma palauttaa vastauksen "Samaa mieltä" tai "Eri mieltä" riippuen sinun mielipiteestä ohjelman tekijänä.
(b.) Muokkaa ohjelmaa siten, että se tulostaa lauseen: "Vastaa muodossa kyllä/ei", jos käyttäjä vastaa jotain muuta.
5.
(a.) Alla on taulukko erään kokeen pisteistä ja niitä vastaavista arvosanoista. Pyydä käyttäjää syöttämään saamansa pistemäärä väliltä 0-40, jolloin ohjelma kertoo sitä vastaavan arvosanan.
Pistemäärä | Arvosana |
38-40 | 10 |
yli 32 | 9 |
yli 26 | 8 |
yli 20 | 7 |
yli 14 | 6 |
yli 8 | 5 |
alle 8 | 4 |
(b.) Muokkaa koodia siten, että jos käyttäjä syöttää negatiivisen luvun tai arvon yli 40, ohjelma tulostaa: "Mahdotonta!"
6. Tee ohjelma, joka tulostaa käyttäjän syöttämästä kolmesta kokonaisluvusta suurimman.
7. Edellisellä tunnilla tehtiin ohjelma, jossa tutkittiin, oliko käyttäjän syöttämä kokonaisluku parillinen. Nyt tehtävänä on tehdä ohjelma, jossa testataan kahta eri kokonaislukua. Jos yksi käyttäjän syöttämistä luvuista on parillinen, tulostetaan "Toinen luku on parillinen". Jos molemmat sen sijaan ovat parillisia niin tulostetaan "Molemmat luvut on parillisia." Mikäli kumpikaan käyttäjän antama luku ei ole parillinen, tulostetaan "Molemmat luvut ovat parittomia."
Palautus
Tallenna vastauksesi Classroomissa olevaan portfolioon.
Opetellaan ohjelmoinnin alkeita; opetellaan loogista ajattelua ja harjoitellaan yksinkertaisen koodin kirjoittamista sekä syvennetään matematiikan osaamista oppilaiden kiinnostuksen mukaan. Tarkoituksena on opetella ohjelmoinnin alkeita ainakin yhdellä ohjelmointikielellä ja syventää matematiikan osaamista.