×

1. Python ohjelmoinnin aloitus

Python-ohjelmoinnin aloitus

Tällä kurssilla python-ohjelmoinnissa käytetään selaimessa toimivaa trinket.io sivustoa Huom! Älä kirjaudu sivustolle! Koodin tallentaminen tapahtuu kopioimalla koodi esimerkiksi Docsiin tai Wordiin!

Luodaan seuraavaksi ensimmäinen ohjelma Pythonilla: 

  1. Mene osoitteeseen https://trinket.io/python
  2. Kirjoita koodi vasemmalle ja paina keskellä olevaa Run-nappia
    • Testaa koodia print("Hello World!")

 

Kommenttien kirjoittaminen

  • Hyvä koodaustapa on kirjoittaa koodin joukkoon kommentteja, joissa kerrotaan, mitä kommentin alla olevassa koodissa tapahtuu.
  • Kommenteista hyötyy sekä ohjelman tekijä että muut koodia läpikäyvät koodarit
  • Kommentin saa tehtyä kirjoittamalla rivin alkuun #
  • Kommentteja ei suoriteta ohjelmassa

#Tämä on esimerkki

#Tulostaminen tapahtuu print() komennolla

print("Kirjoita kommentteja koodeihisi")

print("Ne helpottavat sinua, kun koodit monimutkaistuvat")

Laskuoperaatiot

Laskuoperaatiot ovat pythonissa seuraavat: 

Selitys  Python merkintä
yhteenlasku a+b
vähennyslasku a-b
kertolasku  a*b
jakolasku a/b
jakolaskun kokonaisosa a//b
jakojäännös a%b
potenssilasku a**b

 

Muuttujan tekeminen

Muuttuja on oleellinen osa ohjelmointia ja siihen törmäät ohjelmoinnissa jatkuvasti. Muuttuja on paikka, johon voi tallentaa tietoa. Tietoa tallennetaan käyttämällä yhtäsuuruusmerkkiä, esim. x = 7 tai  nimi = "Pekka". Tämän jälkeen muuttujan sisältämää tietoa voidaan käyttää myöhemmin ohjelmassa. Muuttujan nimi on ohjelmoijan päätettävissä, ja hyvä nimi kertoo, mitä muuttuja sisältää. Muuttujan nimessä voi olla kirjaimia, numeroita ja alaviivoja, mutta se ei saa alkaa numerolla.

Muuttuja voi olla tyyppiä: 

  • str (string): merkkijono
  • int (integer): kokonaisluku
  • float: liukuluku (vähän kuin desimaaliluku)
  • bool (Boolean): Totuusarvo eli on joko tosi/true tai epätosi/false

Pythonissa tietokone ymmärtää automaattisesti, mitä tyyppiä tieto on. Merkkijonot laitetaan lainausmerkkien sisään!

Tehtäviä

1. Testaa esimerkkikoodia Esimerkki1 kopioimalla koodi trinketiin:iin. Huomioi koodissa olevat kommentit. Miten koodissa esitellyt kaksi tapaa eroavat toisistaan ohjelman tulostuksen kannalta? Perustele.

2. Testaa esimerkkikoodia Esimerkki2 kopioimalla koodi trinketiin:iin. 

(a.) Mikä/mitkä ovat koodissa muuttujia?

(b.) Mitä hyötyä muuttujista on kyseisessä koodissa?

3. 

(a.) Luo muuttuja, anna sille arvoksi merkkijono "Pythonia" ja sen jälkeen tulosta:

On kivaa koodata Pythonia

(b.) Lisää edelliseen kohtaan piste perään, jolloin vastaukseksi saat:

On kivaa koodata Pythonia.

4. Merkitse muuttujien arvoksi x = 2, y = 5 ja z = 8. Laske ja tulosta ohjelman avulla

(a.) Muuttujien x, y ja z summa

(b.) Muuttujien x ja y summa jaettuna muuttujalla z

(c.) Muuttujien z ja y erotus potenssiin x.

5. Tee ohjelma, jonka tulostus on seuraava: 

PythonPythonPythonPythonPythonPython

6. Tee ohjelma, joka printtaa erillisille riveille alla olevat. Huom! Käytä muuttujia!

  1. "Minulla on 21 euroa" (voit muuttaa määrän)
  2. "Euron ja punnan kurssi on 0,85" (tarkista päivän kurssi)
  3. "21 euroa on xx puntaa" (Ohjelma laskee siis eurot punniksi kurssin mukaan)

Palautus

Tallenna vastauksesi Classroomissa olevaan portfolioon. 

Opetellaan ohjelmoinnin alkeita; opetellaan loogista ajattelua ja harjoitellaan yksinkertaisen koodin kirjoittamista sekä syvennetään matematiikan osaamista oppilaiden kiinnostuksen mukaan. Tarkoituksena on opetella ohjelmoinnin alkeita ainakin yhdellä ohjelmointikielellä ja syventää matematiikan osaamista.