×

Murtolukujen yhteen- ja vähennyslasku

1. TUNTI

  • Selvitä murtolukujen yhteen- ja vähennyslaskusäännöt.

 

  • Tee s. 47 tehtävät 209-215

 

2. (-3) TUNTI (harjoittelutunti)

  • TEE
    • joko Villetehtäviä
    • TAI s. 47-48 
      • JOKO perustehtävät
        • 222-223 ja kotitehtävät 224-227
      • TAI haastavammat
        • tehtävät 216 - 223 

 

 

19.10.2020

7A ja 7E: oppikirja s. 47 tehtävät 210, 212 ja 215 loppuun!

 

20.10.2020

7E: tehtävävihko s. 26 tehtävät 1, 4 ja 8

 

 

Kurssin linkkejä
TAITOTAVOITTEET
  • Vahvistetaan päättely- ja päässälaskutaitoja ja opitaan soveltamaan laskutaitoa arjen tilanteissa.
  • Peruslaskutoimitusten sujuva hallitseminen rationaaliluvuilla ja reaaliluvun käsitteen ymmärtäminen.
  • Matemaattisen ilmaisun täsmällinen esittäminen suullisesti ja kirjallisesti.
  • Loogisen ja luovan ajattelun kehittäminen.
  • Matemaattisten ratkaisujen arvioimisen ja kriittisen ajattelun taitojen kehittyminen.
  • Matematiikan soveltamisen taidon laajeneminen myös muihin oppiaineisiin ja ympäröivään yhteiskuntaan.
  • Tieto- ja viestintäteknologian soveltaminen matematiikan opiskelussa ja olgelmien ratkaisussa.
  • Opittujen asioiden välisten yhteyksien havaitseminen ja ymmärtäminen.
SISÄLTÖTAVOITTEET
  • Peruslaskutoimitukset ja laskujärjestys luonnollisilla luvuilla, kokonaisluvuilla ja rationaaliluvuilla
  • Reaaliluku
  • Lukujen vertailu sekä itseisarvon ja vastaluvun käsitteet
  • Kokonaislukujen jaollisuus
  • Käänteisluvun muodostaminen
  • Desimaalilukujen pyöristäminen ja likiarvo
  • Harjoitellaan peruslaskutoimituksia myös negatiivisilla luvuilla.
  • Vahvistetaan laskutaitoa murtoluvuilla ja opitaan murtoluvun kertominen ja jakaminen murtoluvulla.
  • Tutustutaan vastaluvun, käänteisluvun ja itseisarvon käsitteisiin. Lukualuetta laajennetaan reaalilukuihin.
  • Perehdytään lukujen jaollisuuteen ja jaetaan lukuja alkutekijöihin.
  • Syvennetään desimaalilukujen laskutoimituksien osaamista.
  • Vahvistetaan ymmärrystä tarkan arvon ja likiarvon erosta sekä pyöristämisestä. "