×

Tämä on käyttäjän Keijo Einiö suunnitelma. Osa kurssia TaiKoo.

5.lk - Soveltava tehtävä, Tuunaa bugi

Opiskelijan ohje

TEHTÄVÄ

  1. Lue ensin ohjeet kokonaan
  2. Katso TÄMÄ VIDEO (motivointi ja perusohjeet ohjelman käyttöön)
  3. Valitse valmis hyönteinen tai tyhjä piirustuspohja, johon suunnittelet oman hyönteisen
  4. JOS valitsit valmiin hyönteisen, muokkaa sitä esimerkiksi pidentämällä jalkoja tai muuttamalla siipien muotoa
  5. Tutki koodi-ikkunasta hyönteisen koodia ja kokeile vaihtaa värejä. Vinkkejä koodin muokkaamiseen TÄÄLTÄ (koodikirjasto ja ohjevideo)
  6. Tutki TÄTÄ värikarttaa ja muuta hyönteisen taustaväri hyönteisen päävärin vastaväriksi (ESIMERKKI)
  7. Tee kolme erilaista vastaväriparia muokkaamalla hyönteisen ja taustan värejä. Tallenna kaikki kolme versiota TÄLLE POHJALLE
  8. Tallenna kollaasi ja palauta se opettajalle

 

Tehtävään liittyvät linkit

  • Motivointivideo
  • Ohjeet pikselityökalun käyttöön
  • Koodi-ikkunan käyttö
  • 16 värin paletti
  • Vastaväriesimerkit
  • Esimerkki kollaasista

Kurssin tavoitteet

Taidetta koodissa -materiaali tarjoaa peruskoulun opettajille helposti lähestyttäviä ja sovellettavissa olevia ratkaisuja ohjelmallisen ajattelun ja koodauksen opetukseen kuvataiteen keinoin.

Kokonaisuudessa keskitytään 5-7 luokkien opetussuunnitelman L5 (tieto- ja viestintäteknologia) toteutukseen kuvataiteen keinoin. Opetussuunnitelman sisältöön voit tutustua tarkemmin alla olevista linkeistä

Hankkeen takana on joukko opettajia, opiskelijoita ja yritysalan vaikuttajia, jotka haluavat rikkoa ohjelmointia koskevia stereotypioita ja innostaa kaikkia ohjelmoinnin pariin. Hanke on yleishyödyllinen, ja sen toteutuksesta vastaavat Nitomani School Oy sekä Opentunti Ry. Hankkeen rahoittajana toimii Ilkka Paananen.