×

Tämä on käyttäjän Kristiina Ponsimo suunnitelma. Osa kurssia Poikkeusajan 9.lk uskonto+ET.

Tekoäly 2.

Opiskelijan ohje

Opettaja kerää kaikilta oppikirjat.

Katsokaa loppuun dokumentti Areenasta ja tehkää tämän jälkeen alla oleva pohdintatehtävä. Ei tarvitse kirjoittaa mitään, vapaamuotoista keskustelua pareittain, sitten ryhmässä, koska aikaa ei ole paljon.

 https://areena.yle.fi/1-4421752

 

Teko- tai keinoäly on tietokoneohjelma, joka kykenee tekemään älykkäinä pidettäviä toimintoja, kuten esimerkiksi ohjaamaan autoa muun liikenteen seassa. Miltä esimerkiksi sinusta tuntuisi, jos tekoäly tarkkailisi sinua oppitunneilla tai työssä ja raportoisi opettajalle tai pomollesi aktiivisuudestasi ja virkeystasostasi? Kiinassa tätä tapahtuu jo. Tekoälyn kehittyminen haastaa meitä uudella tavalla pohtimaan omia arvojamme ja millaista yhteiskuntaa haluamme rakentaa.

Tulevaisuudessa olemme yhä enemmän vuorovaikutuksessa tekoälyn ja robottien kanssa. Mutta voiko mielestänne tekoälyllä olla tunteet? Entä saako robottia kiusata?

Pohtikaa ensin pareittain ja tämän jälkeen kaikki yhdessä tekoälyn mahdollisuuksia ja uhkia. Oikeita ja vääriä vastauksia ei ole. Mitä mieltä olette seuraavista asioista?

 

Itseohjautuvat autot. Hyvät ja huonot puolet?

Robotit terveydenhuollossa ja opetusalalla. Hyvät ja huonot puolet?

Robotit henkilökohtaisina avustajina (esim. vammaisille ja vanhuksille) tai ystävinä yksinäisille ihmisille. Hyvät ja huonot puolet?

Kurssin tavoitteet

Sama ohjelma uskonto ja ET