×

7.lk: tehtävä 2 - avaruus

Aloitus ja yleisiä asioita

Katso videot

Taide ja koodi yhdessä. Mitä ihmettä?

Näin käytät Sumo Codea - Katso tämä ennen tehtävien tekemistä

 

 

TEHTÄVÄ 1: Planeettoja

Tehtävän tavoitteena on, että opit koodilla luomaan Planeettoja.

  1. Avaa tehtävään muokkaustilaan, Taikoo7lkSoveltava1. (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo7lksoveltava1--2759 )
  2. Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
  3. Opit tehtävässä seuraavat koodit
    1. createPlanet('planeetan nimi englanniksi', x, y, size)
    2. var

 

TEHTÄVÄ 2: Tähtiä koodilla

Tehtävän ensimmäisenä tavoitteena on, että opit koodilla luomaan tähtiä.

Toisena tavoitteena on, että tähden koko ja sijainti ovat satunnaisia

  1. Avaa tehtävään muokkaustilaan, Taikoo7lkSoveltava2. (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo7lksoveltava2--2760 )
  2. Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
  3. Opit tehtävässä seuraavat koodit
    1. sumo.background
    2. var
    3. new Star(x, y, size)
    4. Math.random()

 

TEHTÄVÄ 3: Tähtitaivas

Tehtävän tavoitteena on, että opit koodilla luomaan For -toistolauseella useita tähtiä.

  1. Avaa tehtävään muokkaustilaan, Taikoo7lkSoveltava3. (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo7lksoveltava3--2761 )
  2. Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
  3. Opit tehtävässä seuraavat koodit
    1. createPlanet('planeetan nimi englanniksi', x, y, size)
    2. var

 

TEHTÄVÄ 4: Yhdistä taitosi, luo oma aurinkokuntasi

Aiemmissa tehtävissä olet oppinut koodilla piirtämään planeettoja ja tähtiä. Yhdistä nyt taitosi ja koodaa oma aurinkokuntasi, jossa on planeettoja ja tähtiä

Voit halutessasi sijoittaa planeetat omaan järjestykseesi

Avaa siis uusi tiedosto SumoCodessa. Avaa tarvittava koodi tästä, https://sumo.app/works/taikoo7lkplanetpohja .

 

LISÄTEHTÄVÄ 5: Lisää tehtävään 4 oma avaruusalus

  1. Piirrä SumoPixel työkalulla oma avaruusalus. Tallenna avaruusalus Sumo Cloudiin Public muodossa
  2. Koodilla ImportImage('workId') saat Sumo Codeen tuotua Pixelillä tai Paintilla piirretyn kuvan. Koodiesimerkki alla, huom. kursivoidut kohdat ovat sinun valitsemiasi nimiä
    • var spaceship = ImportImage('Pixel-Avaruusalus')
  3. Mieti, miten saat kuvan haluamaasi paikkaan. Katso tarvittaessa vihje, code/images.md at gh-pages · sumo-apps/code · GitHub
  4. Katso ohje https://github.com/sumo-apps/code/blob/gh-pages/images.md#rotatearound . Saatko oman avaruusaluksen tekemään pyörähdyksen jonkin planeetan ympäri?

Taidetta koodissa -materiaali tarjoaa peruskoulun opettajille helposti lähestyttäviä ja sovellettavissa olevia ratkaisuja ohjelmallisen ajattelun ja koodauksen opetukseen kuvataiteen keinoin.

Kokonaisuudessa keskitytään 5-7 luokkien opetussuunnitelman L5 (tieto- ja viestintäteknologia) toteutukseen kuvataiteen keinoin. Opetussuunnitelman sisältöön voit tutustua tarkemmin alla olevista linkeistä

Hankkeen takana on joukko opettajia, opiskelijoita ja yritysalan vaikuttajia, jotka haluavat rikkoa ohjelmointia koskevia stereotypioita ja innostaa kaikkia ohjelmoinnin pariin. Hanke on yleishyödyllinen, ja sen toteutuksesta vastaavat Nitomani School Oy sekä Opentunti Ry. Hankkeen rahoittajana toimii Ilkka Paananen.