×

Tämä on käyttäjän Janne Korsimo suunnitelma. Osa kurssia Ohjelmointi.

Scratch-Kysely pelaajalta

Opiskelijan ohje

Perusasiat

Jotta osaat kysyä asioita käyttäjältä ja käyttää niitä hyväksi esim. pelin valinnoissa, käy läpi sivun http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/kyselyt.html asiat

 

Harjoituksia

  1. Tee kysely, jossa pyydetään käyttäjää laskemaan kahden luvun kertolaskuja. Laskettavat luvut ovat väliltä 1...10.
  2. Tee kysely, jossa pyydetään käyttäjää laskemaan kahden luvun miinuslaskuja. Laskettavat luvut ovat väliltä 1...100.
  3. Kertotaulupeli luvuilla 2-10. Pelin pitää toimia seuraavasti
    1. Käyttäjältä kysytään, mitä kertotaulua hän halauaa harjoitella (2-10)
    2. Jos käyttäjä vastaa edelliseen jonkun muun luvun, peli pyytää kirjoittamaan luvun uudelleen.
    3. Käyttäjältäkysytään, kuinka monta laskua hän haluaa harjoitella.
    4. Vastauksen jälkeen peliin tulee painike - Aloita peli
    5. Aloittamisen jälkeen aika lähtee käyntiin ja pisteet asetetaan nollaan
    6. ohjelma arpoo kertolaskun käyttäjän antaman luvun (kertotaulu) ja satunnaisluvun välillä 
    7. oikean vastauksen jälkeen pisteet lisääntyvät kolmella, väärästä vähennetään yksi pste ja sama kysymys tulee uudelleen.
    8. Lopuksi ilmoitetaan pisteet. Keksi oma pisteytys aikamuuttujaan.

Kurssin tavoitteet

Palautukset

  1. Koda-2016-jakso 3, https://classroom.google.com/r/NjI1MDgzNjk3 

Sisältö

  1. Suunnitelmat 1-2: Ohjelmoinnin perusteiden opettelu
  2. Suunnitelmat 3-5: Scratch ympäristön perusasiat
  3. Suunnitelmat 5-8: Scratchillä pelejä, keksi, oivalla ja luo itse

Linkkejä

  1. Koodaustunti
  2. Scratch
  3. http://code.org/
  4. Avoin oppikirja Scratch, http://avoinoppikirja.fi/tite-scratch
  5. Peli-ohjelmionnin perusteet, http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/