×

Tämä on käyttäjän Janne Korsimo suunnitelma. Osa kurssia Ohjelmointi.

Scratch - Pari peliä

Opiskelijan ohje

Väistelypeli

  1. Väistelypelin ideana on väistellä oikealta vasemmalle valuvia palikoita. Peliin on valmiiksi lisätty osiossa "Parempi näppäimistön käsittely" esitelty nopeampi näppäimistön kuuntelu. Pelissämme voi liikkua vain ylös ja alas.
  2. Tee ohjeen http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/sivuttaisvaistely.html mukaan.

Osu ja kerää pisteitä peli

  1. Pelin idea on osua hahmolla oikealta vasemmalla liikkuvaan palloon ja kerätä pisteitä.
  2. Ohjeet
    1. valitse hahmo ja piirrä pallo. Aseta hahmo vasempaan reunaan
    2. koodaa hahmolle liikkuminen ylös ja alas nuolinäppäimillä
    3. koodaa pallolle liike oikealta vasemmalle
    4. Tee pisteet muuttuja ja aseta sen arvo nollaan, kun peli aloitetaan vihreästä lipusta
    5. Koodaa osumassa
      1. pisteet lisääntyvät yhdellä
      2. pallon x koodinaatti muuttuu oikeaan reunaan (240) ja y-koordinaatti saa satunnaislukuarvon -180 ja 180 väliltä
    6. tuunaa
      1. jos pallo menee läpi, pisteet vähenevät yhdellä
      2. jos pisteet lisääntyvät tai vähenevät 10:llä pallo liike nopetuu tai hidastuu
      3. 50 pisteen jälkeen tulee 2. taso, jossa hahmo tuodaan lähemmäs oikeaa reunaa ja tausta muuttuu
      4. 100 pisteen jälkeen tulee 3. taso, jossa tausta muuttuu ja peliin tulee toinen pallo

Kurssin tavoitteet

Palautukset

  1. Koda-2016-jakso 3, https://classroom.google.com/r/NjI1MDgzNjk3 

Sisältö

  1. Suunnitelmat 1-2: Ohjelmoinnin perusteiden opettelu
  2. Suunnitelmat 3-5: Scratch ympäristön perusasiat
  3. Suunnitelmat 5-8: Scratchillä pelejä, keksi, oivalla ja luo itse

Linkkejä

  1. Koodaustunti
  2. Scratch
  3. http://code.org/
  4. Avoin oppikirja Scratch, http://avoinoppikirja.fi/tite-scratch
  5. Peli-ohjelmionnin perusteet, http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/