×

Tämä on käyttäjän Jukka Matias Rauvola suunnitelma. Osa kurssia Robotiikkaa ja ohjelmointia toiminnallisesti.

Älypallon ohjelmointi

Opiskelijan ohje

Käsityöläismuseon rastilla sphero -älypallo piti ohjelmoida radan läpi maaliin. Pallo on kuin pieni robotti, jota ohjataan kännykällä tai tabletilla. Yhteytenä toimii bluetooth.

Huomio: Älypallon kanssa voi tehdä monenlaisia eri juttuja ja alempana video siitä. Pallolle on myös ladattavissa useita eri appseja. Meillä oli käytössä Lightning lab.

Kurssin tavoitteet

Kurssin tarkoitus on tutustuttaa sekä oppilaat että opettajat robotiikkaa, ohjelmointiin ja mahdollisesti myös 3D tulostamiseen.

Kurssin avulla kouluun voidaan rakentaa tutustumispisteitä esimerkiksi teemapäiviin. Pisteissä on tarkoitus tutustuttaa käyttäjät ohjelmointiin ja robotiikkaan käyttäen apuna toiminnallisia menetelmiä.

Kurssi on rakennettu osana Turun yliopiston erikoistumiskoulutuksen tehtävää, tehtävän kuvaus

Linkkejä

  1. Valmiita 3D malleja, https://www.thingiverse.com/ 
  2. Valmiin 3D mallin konvertointi esim. SkecthUpin ymmärtämään muotoon, http://www.greentoken.de/onlineconv/ (valitaan 3DS muoto)