×
Laura Hatva
Kurssi: Kalevala
1 oppitunti
Luokka-aste
9. luokka
Oppiaineet
AI FI
Hakusanat
Ei hakusanoja

Kalevala-kirjoitelma

Kalevala-työn aiheita

 

Valitse yksi seuraavista kirjoitustehtävistä. Ennen valintaa lue tehtävänannot huolellisesti ja tutustu niiden lisäksi arviointikriteereihin.

 

  • Lue uutinen osoitteesta http://yle.fi/uutiset/3-7113423. Eläydy Lönnrotin rooliin ja kirjoita Lönnrot kirjoittaa runonkeruumatkalta kirjeen ystävälleen, joka on ihmetellyt, miksi Lönnrot on lähtenyt niin hankalalle matkalle. Lönnrot kertoo, mitä hän on matkalla tehnyt ja nähnyt. Hän myös perustelee, miksi matka on tärkeä. (150–250 sanaa)

Tavoite: Tiedät Kalevalan syntyhistorian. Osaat eläytyä Elias Lönnrotin elämään.

Näin palautat: Kirjoita teksti haluamallasi tekstinkäsittelyohjelmalla. Palauta Moodleen. Löydät palautuskohdan osiosta ”Portfolio”.

 

  • Kertaa Kalevalan kielen piirteet tekstikirjan sivulta 178 tai osoitteesta http://saosaat.blogspot.fi/2015/02/kalevalan-kieli.html . Kirjoita eilisestä päivästäsi tai jostakin sinulle tärkeästä päivästä runo, jossa hyödynnät mahdollisimman paljon Kalevalan kielen piirteitä. (80 – 150 sanaa)

 

Tavoite: Tiedät, miten Kalevalan kieli eroaa arkikielestä. Osaat soveltaa tietojasi oman runon kirjoittamiseen.

Näin palautat: Kirjoita teksti haluamallasi tekstinkäsittelyohjelmalla. Palauta Moodleen. Löydät palautuskohdan osiosta ”Portfolio”.

 

  • Kuvittele, että Kalevalasta julkaistaan uusi painos, joka on suunnattu erityisesti nuorille. Suunnittele kirjan kansikuva ja takakansiteksti. Mieti, miten houkuttelisit nuoria lukemaan Kalevalan. Kerro sekä kiinnostavista henkilöhahmoista että juonen kohokohdista. Käytä apunasi tekstikirjan Kalevala-sivuja sekä henkilöesittelyjä osoitteessa http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/sammon_salat/characterindex.html. (150 – 200 sanaa)

 

Tavoite: Tunnet Kalevalan henkilöhahmot ja osaat kertoa tärkeimpien tarinoiden juonen. Osaat esitellä Kalevalan sisältöä innostavalla tavalla.

 

Näin palautat: Tee kansikuva ja takakansiteksti erikseen. Voit piirtää kuvan haluamallasi ohjelmalla tai käsin. Ota käsin tehdystä kansikuvasta valokuva. Kirjoita teksti haluamallasi tekstinkäsittelyohjelmalla. Palauta Moodleen sekä kuvatiedosto että teksti. Löydät palautuskohdan osiosta ”Portfolio”.

 

 

  • Kirjoita essee, jossa pohdit, miksi Kalevala on kiinnostanut kirjailijoita, säveltäjiä, kuvataiteilijoita ja elokuvantekijöitä. Anna esimerkkejä teoksista, jotka viittaavat Kalevalaan. Apuna voit käyttää esimerkiksi sivustoa http://www.kalevalaseura.fi/kaku/sivu.php?n=p1&s=p1&h=hp1&f=fp1. (150 - 250 sanaa)

 

 

Tavoite: Osaat kertoa, miten Kalevalaa on hyödynnetty ja hyödynnetään edelleen suomalaisessa kulttuurissa. Tuot esille erilaisia näkökulmia ja esimerkkejä.

Näin palautat: Kirjoita teksti haluamallasi tekstinkäsittelyohjelmalla. Palauta Moodleen. Löydät palautuskohdan osiosta ”Portfolio”.

 

 

arviointikriteerit:

10

Tekstin sisällössä on runsaasti aineksia, jotka osoittavat tavoitteen täyttymisen. On huomattavissa, että olet perehtynyt aiheeseen ja etsinyt oma-aloitteisesti lisätietoa. Teksti on persoonallista ja innostavaa. Osoitat Kalevalaan liittyvää tietämystäsi luontevasti tehtävänannon tekstilajin (1. kirje, 2. runo, 3. mainosteksti, 4. essee) edellyttämällä tavalla. Teksti jäsentyy johdonmukaisiin kappaleisiin (runotehtävässä säkeistöihin). Kielenkäyttö on virheetöntä ja luontevaa. Syventyminen aiheeseen näkyy kirjoitelmasta.

9

Tekstin sisältö osoittaa tavoitteen täyttymisen. Tietoa on etsitty oppikirjan lisäksi myös muualta. Teksti noudattaa tehtävänannon tekstilajia luontevasti (1. kirje, 2. runo, 3. mainosteksti, 4. essee). Kirjoitelmassa on johdonmukainen, sujuva etenemistapa. Kielenkäytössä on merkityksettömiä virheitä, kieli on pääosin luontevaa.

8

Tavoitteeseen on päästy, mutta sisältö koostuu oppikirjan tiedoista. Sisältö ei osoita erityistä perehtyneisyyttä. Teksti on tehtävänannon tekstilajin mukainen (1. kirje, 2. runo, 3. mainosteksti, 4. essee). Kielenkäytössä on pieniä virheitä tai epätarkkuuksia, mutta ne eivät vaikuta ymmärrettävyyteen.

7

Tavoite toteutuu osittain. Tuot esille joitain aiheeseen liittyviä tietoja ja näkökulmia. Aiheen käsittely on osittain epäjohdonmukaista. Teksti ei välttämättä ole kokonaisuudessaan pyydetyn tekstilajin mukainen (1. kirje, 2. runo, 3. mainosteksti, 4. essee). Kielenkäytössä on virheitä, mutta ne eivät haittaa kokonaisuuden ymmärtämistä.

6

Tuot esille, että olet ajatellut tavoitetta ja tehtävänannon toteutumista. Sisältö jää kuitenkin suppeaksi. Teksti ei ole täysin pyydetyn tekstilajin mukainen (1. kirje, 2. runo, 3. mainosteksti, 4. essee). Kielenkäytössä on sellaisia puutteita, että ymmärtäminen on välillä hankalaa.

5

Tavoite ei toteudu, sillä aiheen käsittely on hajanaista, niukkaa tai epäjohdonmukaista. Kielenkäytössä on kielenvastaisuuksia ja viestiä on vaikea ymmärtää.

4

Kirjoitelma on palauttamatta. / Teksti on kopioitu. / Teksti ei liity millään tavalla Kalevalaan.

 

 

 

Oppilaat tutustuvat Kalevalan syntyhistoriaan, Elias Lönnrotiin, Kalevalan keskeisiin henkilöhahmoihin ja juonen pääkohtiin sekä Kalevalan kulttuuriseen merkitykseen.