×

Tämä on käyttäjän Marko Mäenpää suunnitelma. Osa kurssia Opettajien TVT-taidot - Oppimisprossityökalut.

ohjelmointi 1

Opiskelijan ohje

Alakouluun Rusko appseista löytyy:

Lightbot hour (linkki

Pelin ideana on kuljettaa pelihahmoa ruudukossa ja sytyttää sinisiin laattoihin valo. Pelissä on mukana niin sanotut aliohjelmat. Aliohjelmiin voidaan laittaa komentoja, joita joudutaan suorittamaan usein. Näin säästetään tilaa (jota pelissä on rajoitetusti) ja aikaa kun samaa asiaa ei tarvitse sanoa uudelleen ja uudelleen, vaan voidaan viitata haluttuun aliohjelmaan. (esim. P1 tai P2)

Rekursio

Jos aliohjelma kutsuu lopuksi itseään, suoritus alkaa aliohjelman alustaa uudelleen ja muodostuu silmukka, jota suoritetaan ikuisesti. Tätä kutsutaan rekursioksi. Rekursio on vaihtoehtoinen tapa suorittaa edellä esitellyn silmukan toiminta. Aliohjelmassa voi olla ehtolauseella toteutettu valinta siitä, että kutsutaanko aliohjelmaa uudelleen, jolloin se voidaan halutessa lopettaa.

Scratch Junior (linkki)

Daisy the Dino (linkki)

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/06/20/5-fiksua-koodauspelia-kouluikaisille

 

5.-6. ja yläaste

Scratch-ohjelmointi

Scratch on lapsille ja nuorille tarkoitettu ohjelmointikieli, joka on helppo oppia ja jolla saa helposti tehtyä pieniä animaatioita ja pelejä. Scratchilla on oma kotisivu, jossa voi katsoa muiden tekemiä projekteja. Scratch on selainpohjainen, joten asennuksia tai tunnuksia ei tarvita. Valmiit tai keskeneräiset ohjelmat oppilaat tallentatavat omiin kotihakemistoihinsa tai yhteiselle O-asemalle (Ruskolla). Tällöin kaikki voivat ladata ja kokeilla toistensa ohjelmia ja tehdä niistä omia versioitaan.

Suomenkielinen sivusto

http://koodiaapinen.fi/kirjasto/scratch/

Micro:bitin ohjelmointi (Micro:bit on taskukokoinen koodattava minitietokone)

Micro:bit on BBC:n kehittämä sekä kuvakeohjelmoinnin että JavaScript-pohjaisen ohjelmoinnin alusta, johon on kehitetty selkeä ja helposti lähestyttävä taskukokoinen koodattava tietokone. Sen avulla voidaan ohjata micro:bit-levyn päällä olevia led-valoja, integroituja tunnistimia sekä useita laitteeseen liitettäviä komponentteja (kuten sähkömoottorit, led-valot, servot, summerit, kaiuttimet jne.) Micro:bit voidaan ohjelmoida sekä tietokoneella että iPadilla ja käskyt saa ladattua piirilevylle joko usb-kaapelin tai bluetooth-yhteyden avulla. Lisätietoja niin laitteesta kuin sen taustoistakin saat osoitteesta: http://microbit.org/fi/ 

Alla linkit Innokas-organisaation tarjoamiin micro:bit -koulutusmateriaaleihin - tutustu, testaa ja innostu!

 

Micro:bit aloitusopas

Micro:bit tehtäväkortti toistolause

Micro:bit tehtäväkortti muuttuja (Noppa)

Micro:bit Kivi-paperi-sakset -pelin ohjelmointi 

Micro:bit kompassin ohjelmointi

Micro:bit lisälaitteiden yhdistäminen

Micro:bit pinnit (=lisävälinepaikat) käyttöön

Micro:bit servomoottorin toiminta

Micro:bit äänitoiminnot

Micro:bit kytkin

Kaksi valmista huonekuvaa, joihin aktiviteetteja voi liittää: Huone 1 ja Huone 2

 

Täällä vielä muutama englanninkielinen valmis tuntisuunnitelma micro:bitin käyttöön: http://microbit.org/fi/2017-03-07-javascript-block-resources/ 

 

Picaxe -mikrokontrollerin ohjelmointi

(www.picaxe.comMikrokontrollerit ovat yhdelle piisirulle rakennettuja ohjelmoitavia ´tietokoneita´. Niitä käytetään nykyisin yleisesti kodinkoneissa, viihde-elektroniikassa, autoissa, hälytysjärjestelmissä sekä teollisuuden ohjaus-, säätö- ja automaatioprosesseissa.