×

Tämä on käyttäjän Janne Korsimo suunnitelma. Osa kurssia Ohjelmointi.

Perustesti Scratchistä

Opiskelijan ohje

Tee uusi Sratch-projekti. Testin maksimipistemäärä on 10. Jokaisesta kohdasta saat yhden pisteen

  1. Lisää tausta ja kaksi hahmoa, esim kissa ja pallo
  2. Koodaa kissa liikkumaan nuolinäppäimillä ylös, alas, vasemmalle ja oikealle
  3. Kun painetaan vihreää lippua
    1. Aseta kissa keskelle
    2. Aseta pallo oikeaan yläreunaan
  4. Koodaa pallo liikkumaan oikeaan alareunaan Liuta kohtaan kommennolla
  5. Koodaa pallo liikkumaan satunnaiseen x ja y-koordinaattiin ja pysähtymään hetkeksi, esim yhdeksi sekunniksi. Käytä Satunnaisesti ja Odota komentoja
  6. Lisää muuttuja Pisteet  ja aseta sen arvo nollaksi, kun painetaan vihreää lippua.
  7. Koodaa pisteytys. Jos kissa osuu palloon, pisteet lisääntyvät yhdellä.
  8. Koodaa siirtyminen tasolle 2. Jos pisteet ovat yli 10, tausta vaihtuu.
  9. Lisää tasolle 2 hahmo, joka liikkuu itsestään satunnaisesti. Jos Kissa osuu kyseiseen hahmoon, pisteet vähenevät yhdellä.
  10. Jaa projekti, kopioi projektin linkki ja palauta Clasroomin tehtävään Testi

Kurssin tavoitteet

Palautukset

  1. Koda-2016-jakso 3, https://classroom.google.com/r/NjI1MDgzNjk3 

Sisältö

  1. Suunnitelmat 1-2: Ohjelmoinnin perusteiden opettelu
  2. Suunnitelmat 3-5: Scratch ympäristön perusasiat
  3. Suunnitelmat 5-8: Scratchillä pelejä, keksi, oivalla ja luo itse

Linkkejä

  1. Koodaustunti
  2. Scratch
  3. http://code.org/
  4. Avoin oppikirja Scratch, http://avoinoppikirja.fi/tite-scratch
  5. Peli-ohjelmionnin perusteet, http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/