Kartta:
Paimion käytännöt
Aihealue
Hallinto VAKA
Hallinto VAKA
Koulutukseen varattava aika
120 min
120 min
Luokka-asteet
Varhaiskasvatus
Varhaiskasvatus
Oppiaineet
Ei oppiaineita
Ei oppiaineita
Hakusanat
paimion käytänteet
paimion käytänteet
Näkyy rooleille
Ylläpitäjä Rehtori Muokkaaja Opettaja Sivistysjohtaja Varhaiskasvatusjohtaja Palvelusihteeri
Ylläpitäjä Rehtori Muokkaaja Opettaja Sivistysjohtaja Varhaiskasvatusjohtaja Palvelusihteeri
Aktiivinen rooleille
Ylläpitäjä Rehtori Muokkaaja Palvelusihteeri
Ylläpitäjä Rehtori Muokkaaja Palvelusihteeri
Esioppilaan tuki - Esiop. + täyd. vaka
Esioppilaan tuki - esiopetus + varhaiskasvatus
Kun tuki jatkuu varhaiskasvatuksesta esiopetuksen täydentävään varhaiskasvatukseen
Keväällä ennen esiopetusta VEO ja ryhmän opettaja
- Tuen jatkuminen kirjataan Wilmassa vasun "Arviointi"-osioon
Syksyllä esiopetuksen alkaessa opettaja
- avaa uuden vasun Wilmassa lapsen "Tuki"-välilehdellä
- siirtää "Lapsen mahdollisen aiemman vasun tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumisen arviointi"-kohdan tiedot uuden vasun kohtaan "Lapsen tuen arvionti" -kohtaan
Ennen esiopetuksen alkamispäivää (keväällä, kesällä tai elokuun alussa) päiväkodinjohtaja:
- tarkistaa Wilmassa "Lapsen tiedot" -lomakkeelta lapsen varhaiskasvatuksen tuen vaiheen ja tarvittaessa siirtää sen "Täydentävän varhaiskasvatuksen tuen vaihe" -kenttään
- Lapsella, joka osallistuu sekä esiopetukseen että täydentävään varhaiskasvatukseen, on 2 eri tuen vaihetta: "Tuen vaihe" (esiopetuksen tuki --> siirtyy Koski-tietovarantoon) sekä "Täydentävän varhaiskasvatuksen tuen vaihe" (täydentävän vakan tuki --> ei siirry Koskeen)
- Esiopetuksen alkaessa lapsen "Tuen vaihe"-kentässä tulee aina olla "Yleinen tuki" (vaikka varhaiskasvatuksen tuen vaihe olisi tehostettu tai erityinen)
- TÄHÄN TULOSSA "AUTOMATIIKKAA" TOIMINTAKAUDEN TAITTEESEEN KESÄLLÄ 2025
Yleisestä tuesta esiopetuksen tehostettuun tukeen
Ryhmän opettaja
- laatii Wilmassa pedagogisen arvion yhteistyössä tiimin, huoltajien ja opiskelijahuollon kanssa (ks. Konsti tuen-käsikirja)
Päiväkodinjohtaja
- käy pedagogisen arvion läpi ryhmän opettajan ja veon kanssa
- muuttaa Wilmassa "Tuen vaihe"-kenttään uuden tuen vaiheen
- VAKA: Lapsen tiedot -lomakkeella
Ryhmän opettaja
- opettaja ja veo/kveo laativat oppimissuunnitelman Wilmassa yhteistyössä huoltajien ja muiden tarvittavien tahojen kanssa
- Jos esioppilas tarvitsee tehostettua tukea myös täydentävässä varhaiskasvatuksessa, ks. Varhaiskasvatuksen tuki -prosessi
Tehostetusta tuesta esiopetuksen erityiseen tukeen
Jos esioppilas tarvitsee kokoaikaista erityisopetusta tai huomattavaa poikkeamista esiopetuksen tavoitteista tai kuuluu pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin:
Opettaja yhteistyössä kveon/veon kanssa
- laatii pedagogisen selvityksen Wilmassa
Kveo/veo
- lähettää huoltajille kutsun kuulemiseen, kun pedagoginen selvitys on täysin valmis ja lukittu
- toteuttaa huoltajien kuulemisen joko kirjallisesti tai kuulemistilaisuudessa ja kirjaa tiedot Wilmaan "Huoltajien kuuleminen" -lomakkeelle
- lähettää allekirjoitetun pedagogisen selvityksen, huoltajien allekirjoittaman kuulemisen asiakirjan sekä mahdolliset liitteet yhtenä nippuna koordinoivalle erityisopettajalle
Koordinoiva erityisopettaja
- tekee Wilmassa päätöksen erityisestä tuesta tai esikäsittelee selvityksen, jonka jälkeen sivistysjohtaja tekee päätöksen
- pidennetystä oppivelvollisuudesta ja erityisestä tuesta tehdään erilliset päätökset
- erityisen tuen päätöksen tekee yleensä koordinoiva erityisopettaja
- päätöksen pidennetystä oppivelvollisuudesta tekee aina sivistysjohtaja
- kirjaa Wilmassa päättämänsä erityisen tuen tiedon oppilaan "Tuen vaihe"-kenttään
- tiedottaa kveoa/veoa ja päiväkodinjohtajaa päätöksestä (esim. skannaa ja lähettää sisäisellä sähköpostilla toimintayksikköön)
- arkistoi päätökset
Sivistysjohtaja
- tekee Wilmassa päätöksen pidennetystä oppivelvollisuudesta
- tekee Wilmassa päätöksen erityisestä tuesta siinä tapauksessa, jos päätetään myös avustajapalvelusta
- toimittaa päätöstiedot koulutoimiston toimistosihteerille
Koulutoimiston toimistosihteeri
- kirjaa Wilmassa sivistysjohtajan päätöksen mukaisesti erityisen tuen oppilaan "Tuen vaihe"-kenttään
- postittaa päätöksen tarvittaessa jakelun mukaisille tahoille
- arkistoi päätökset
HOJKS
Kveo/veo yhdessä opettajan kanssa
- laatii hojksin Wilmassa yhteistyössä tarvittavien tahojen kanssa
- arvioi hojksin toimintakauden päätteeksi yhteistyössä huoltajien kanssa
Ryhmän opettaja
- tulostaa hojksin toimintakauden lopussa, arvioinnin jälkeen
- liittää hojksin lapsen muiden papereiden yhteyteen arkistointia varten
31.3. MENNESSÄ:
- erityisessä tuessa olevien, kouluun siirtyvien esioppilaiden pedagogiset selvitykset oltava koordinoivalla erityisopettajalla