×
Aihealue
Hallinto VAKA
Koulutukseen varattava aika
120 min
Luokka-asteet
Varhaiskasvatus
Oppiaineet
Ei oppiaineita
Hakusanat
paimion käytänteet
Näkyy rooleille
Ylläpitäjä Rehtori Muokkaaja Opettaja Sivistysjohtaja Varhaiskasvatusjohtaja Palvelusihteeri
Aktiivinen rooleille
Ylläpitäjä Rehtori Muokkaaja Palvelusihteeri

Esioppilaan tuki - Esiop. + täyd. vaka

Esioppilaan tuki - esiopetus + varhaiskasvatus

 

Kun tuki jatkuu varhaiskasvatuksesta esiopetuksen täydentävään varhaiskasvatukseen

Keväällä ennen esiopetusta VEO ja ryhmän opettaja

  • Tuen jatkuminen kirjataan Wilmassa vasun "Arviointi"-osioon

Syksyllä esiopetuksen alkaessa opettaja

  • avaa uuden vasun Wilmassa lapsen "Tuki"-välilehdellä
  • siirtää "Lapsen mahdollisen aiemman vasun tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumisen arviointi"-kohdan tiedot uuden vasun kohtaan "Lapsen tuen arvionti" -kohtaan

Ennen esiopetuksen alkamispäivää (keväällä, kesällä tai elokuun alussa) päiväkodinjohtaja:

  • tarkistaa Wilmassa "Lapsen tiedot" -lomakkeelta lapsen varhaiskasvatuksen tuen vaiheen ja tarvittaessa siirtää sen "Täydentävän varhaiskasvatuksen tuen vaihe" -kenttään
    • Lapsella, joka osallistuu sekä esiopetukseen että täydentävään varhaiskasvatukseen, on 2 eri tuen vaihetta: "Tuen vaihe" (esiopetuksen tuki --> siirtyy Koski-tietovarantoon) sekä "Täydentävän varhaiskasvatuksen tuen vaihe" (täydentävän vakan tuki --> ei siirry Koskeen)
    • Esiopetuksen alkaessa lapsen "Tuen vaihe"-kentässä tulee aina olla "Yleinen tuki" (vaikka varhaiskasvatuksen tuen vaihe olisi tehostettu tai erityinen)
  • TÄHÄN TULOSSA "AUTOMATIIKKAA" TOIMINTAKAUDEN TAITTEESEEN KESÄLLÄ 2025

Yleisestä tuesta esiopetuksen tehostettuun tukeen

Ryhmän opettaja

  • laatii Wilmassa pedagogisen arvion yhteistyössä tiimin, huoltajien ja opiskelijahuollon kanssa (ks. Konsti tuen-käsikirja)

Päiväkodinjohtaja

  • käy pedagogisen arvion läpi ryhmän opettajan ja veon kanssa
  • muuttaa Wilmassa "Tuen vaihe"-kenttään uuden tuen vaiheen
    • VAKA: Lapsen tiedot -lomakkeella

Ryhmän opettaja

  • opettaja ja veo/kveo laativat oppimissuunnitelman Wilmassa yhteistyössä huoltajien ja muiden tarvittavien tahojen kanssa
  • Jos esioppilas tarvitsee tehostettua tukea myös täydentävässä varhaiskasvatuksessa, ks. Varhaiskasvatuksen tuki -prosessi

Tehostetusta tuesta esiopetuksen erityiseen tukeen

Jos esioppilas tarvitsee kokoaikaista erityisopetusta tai huomattavaa poikkeamista esiopetuksen tavoitteista tai kuuluu pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin:

Opettaja yhteistyössä kveon/veon kanssa

  • laatii pedagogisen selvityksen Wilmassa

Kveo/veo

  • lähettää huoltajille kutsun kuulemiseen, kun pedagoginen selvitys on täysin valmis ja lukittu
  • toteuttaa huoltajien kuulemisen joko kirjallisesti tai kuulemistilaisuudessa ja kirjaa tiedot Wilmaan "Huoltajien kuuleminen" -lomakkeelle
  • lähettää allekirjoitetun pedagogisen selvityksen, huoltajien allekirjoittaman kuulemisen asiakirjan sekä mahdolliset liitteet yhtenä nippuna koordinoivalle erityisopettajalle

Koordinoiva erityisopettaja

  • tekee Wilmassa päätöksen erityisestä tuesta tai esikäsittelee selvityksen, jonka jälkeen sivistysjohtaja tekee päätöksen
  • pidennetystä oppivelvollisuudesta ja erityisestä tuesta tehdään erilliset päätökset
    • erityisen tuen päätöksen tekee yleensä koordinoiva erityisopettaja
    • päätöksen pidennetystä oppivelvollisuudesta tekee aina sivistysjohtaja
  • kirjaa Wilmassa päättämänsä erityisen tuen tiedon oppilaan "Tuen vaihe"-kenttään
  • tiedottaa kveoa/veoa ja päiväkodinjohtajaa päätöksestä (esim. skannaa ja lähettää sisäisellä sähköpostilla toimintayksikköön)
  • arkistoi päätökset

Sivistysjohtaja

  • tekee Wilmassa päätöksen pidennetystä oppivelvollisuudesta
  • tekee Wilmassa päätöksen erityisestä tuesta siinä tapauksessa, jos päätetään myös avustajapalvelusta
  • toimittaa päätöstiedot koulutoimiston toimistosihteerille

Koulutoimiston toimistosihteeri

  • kirjaa Wilmassa sivistysjohtajan päätöksen mukaisesti erityisen tuen oppilaan "Tuen vaihe"-kenttään
  • postittaa päätöksen tarvittaessa jakelun mukaisille tahoille
  • arkistoi päätökset

HOJKS

Kveo/veo yhdessä opettajan kanssa

  • laatii hojksin Wilmassa yhteistyössä tarvittavien tahojen kanssa
  • arvioi hojksin toimintakauden päätteeksi yhteistyössä huoltajien kanssa

Ryhmän opettaja

  • tulostaa hojksin toimintakauden lopussa, arvioinnin jälkeen
  • liittää hojksin lapsen muiden papereiden yhteyteen arkistointia varten

31.3. MENNESSÄ:

  • erityisessä tuessa olevien, kouluun siirtyvien esioppilaiden pedagogiset selvitykset oltava koordinoivalla erityisopettajalla