×
Aihealue
Perusohjeet
Koulutukseen varattava aika
120 min
Luokka-asteet
Varhaiskasvatus
Oppiaineet
Ei oppiaineita
Hakusanat
paimion käytänteet
Näkyy rooleille
Ylläpitäjä Rehtori Muokkaaja Opettaja Sivistysjohtaja Varhaiskasvatusjohtaja Palvelusihteeri
Aktiivinen rooleille
Ylläpitäjä Rehtori Muokkaaja Palvelusihteeri

Työpuhelimen käyttöönotto

 

VARHAISKASVATUKSEN HENKILÖKOHTAISTEN TYÖPUHELINTEN KÄYTTÖÖNOTTO 2024

KÄYTTÄJÄOHJE
LUE KOHDAT 1-2 ENNEN KUIN TEET MUUTA!
A. Näytönsuojan asennus

  1. Huolehdi, että asennusympäristö (pöytä) ja kätesi ovat mahdollisimman puhtaat ja pölyttömät, jottei näytönsuojalasin asennuksessa lasin alle pääse pölyä.
  2. Tutustu huolellisesti suojalasin asennusohjeisiin
    1. Ota kaikki tarvikkeet näytönsuojapakkauksesta esiin
    2. Lue ensin huolellisesti kaikki ohjeet
    3. Etene sen jälkeen vaihe kerrallaan
      • Puhdistus: ensin kostea liina, sitten kuiva. Lasiin ei saa jäädä pienintäkään hiukkasta
    4. Ota puhelimen pahvilaatikon päädystä viivakooditarra, jossa on IMEI1 ja IMEI2 koodit. Liimaa tarra puhelimen takakanteen. Jos sinulla on puhelimessa lompakkokuori, laita toinen viivakooditarra lompakkokuoren sisäpuolelle.
    5. Puhelimen asennus
    6. Laita SIM-kortti puhelimeen
      • Kortin pienin, valkoinen pala, joka on vain sirukortin kokoinen
      • PIN-koodi 0000
      • Sim-kortti kelkan pienimpään koloon
    7. Käynnistä puhelin virtapainikkeesta painamalla vähän pidempään.
    8. Kun aloitusruutu tulee esiin:
      1. Tarkista, että kielenä on suomi (jos ei, niin vaihda)
      2. Sijaintitietojen ei tarvitse olla päällä, ei ole kuitenkaan väärin laittaa niitä päälle. Valinta on sinun.
      3. Klikkaa sinistä “Hyväksy”-painiketta
    9. Kytke puhelin tarvittaessa laturiin
    10. Kun pitää valita verkko, valitse vaihtoehto "Asennus", mikäli tuo verkko näkyy yksikössäsi. Jos tämä verkko ei näy, valitse  “Määritä mobiiliverkon avulla”.
      1. Jos puhelin varoittelee tämän valinnan jälkeen datamaksuista, klikkaa “Jatka”
      2. Kun puhelin on verkossa, ilmaantuu latausruutu “Valmistellaan puhelinta”. Odota rauhassa.
    11. Tämän jälkeen ilmestyy “Päivitä puhelin” -näkymä. Klikkaa oikeasta alakulmasta sinistä “Seuraava” -painiketta
      1. klikkauksen jälkeen ilmestyy Asennetaan järjestelmäpäivitystä -näkymä
      2. Tässä voi kestää hyvinkin pitkän aikaa riippuen mm. siitä, kuinka hyvä verkko on.
      3. Tämän aikaa voit puuhailla muutakin
    12. Puhelin käynnistyy uudelleen, kun lataus on valmis
      • PIN-koodi 0000
    13. Valitse uudelleen suomen kieli ja klikkaa “Hyväksy”
    14. Jos puhelin kysyy verkkoa, valitse mobiiliverkko
    15. Ruutuun tulee viestit “Valmistellaan puhelinta” ja “Tarkistetaan tietoja”
    16. Seuraavaksi tulee näkymä “Tämä on organisaatiosi laite”, klikkaa oikeasta alakulmasta “Seuraava”
    17. Näkyviin tulee “Valmistellaan työprofiilin määritystä” odota rauhassa
    18. Seuraavaksi tulee “Määritellään työlaitteesi” --> klikkaa oikeasta alakulmasta “Hyväksy ja jatka”
    19. Odottele rauhassa, kun puhelin määrittelee laitetta
    20. Jos puhelin kyselee Google-tiliä, käänny Heidin puoleen
    21. Puhelin tiedottaa, että ei ole yksityinen, klikkaa “Seuraava”
    22. Seuraavaksi puhelin kysyy Google-tilin lupia, klikkaa kaikki siniset pallukat harmaaksi ja klikkaa “Hyväksy”
    23. Laite hakee taas päivityksiä, odottele rauhassa
    24. Kun ruutuun tulee kirjautumisikkuna, kirjoita siihen työsähköpostiosoitteesi sekä salasanasi
    25. Suorita monivaiheinen tunnistautuminen (Jos puhelin on asennusverkossa, tätä ilmoitusta ei yleensä tule)
      1. Mikäli olet ottanut monivaiheisen tunnistautumisen itse käyttöön jo aiemmin, tulee sinulle kirjautumisen hyväksymispyyntö joko oman puhelimesi Authenticator-sovellukseen tai muulla määrittelemälläsi tavalla.
      2. Mikäli et ole vielä ottanut itse monivaiheista tunnistautumista käyttöön, valitse Microsoftin tunnistautumispalvelun automaattisoitto tai tekstiviesti. Toimi puhelun tai viestin mukaan.
      3. Mikäli tunnistautuminen ei onnistu, käänny Heidin tai tietohallinnon puoleen
    26. Tunnistautumisen jälkeen aukeaa “työtilisi muistilista” -näkymä, klikkaa “Asenna”
    27. Odota ohjelmien asentumista. Erityisesti Intune on oleellinen.
    28. Kun kaksi ylintä sovellusta, eli pakolliset, ovat asentuneet, ilmestyy oikealle alas sininen “Valmis”-painike. Klikkaa sitä.
    29. Ruutuun tulee teksti “Rekisteröi laitteesi”, klikkaa “Ota käyttöön”
    30. Kun ruutuun tulee näkymä “Intune”, klikkaa “Kirjaudu sisään”
    31. Jos puhelin kysyy uudelleen salasanaasi, kirjoita se ja hyväksy monivaiheinen tunnistautuminen (joko Microsoftin automaattipuhelu tai itse aikaisemmin määrittelemäsi tapa).
    32. Klikkaa “Rekisteröi”.
    33. Jos puhelin kysyy, ladataanko Microsoft Authenticator Broker-sovellus, klikkaa “Jatka”.
    34. Jos ruutuun tulee teksti ”Auta meitä pitämään laitteesi suojattuna”, klikkaa ”Rekisteröi”.
    35. Jos puhelin pyytää uutta tunnistautumista tai kirjautumista, tee niin.
    36. Kun aukeaa näkymä “Määritä tahon Paimion kaupunki käyttöoikeus” klikkaa “Seuraava”.
    37. Jos tulee teksti “Jokin meni vikaan”, klikkaa “Yritä uudelleen”.
    38. Klikkaa “Valmis”.
    39. Kun aloitusnäyttö aukeaa (sovellukset ja ohjelmat latautuvat), odottele rauhassa. Tässä kuluu taas aikaa, joten voit vaikka jättää puhelimen kaappiisi tms. lukittuun tilaan loppupäiväksi.
    40. Osa ohjelmista latautuu automaattisesti, mutta esim. Wilma Daycare pitää ladata itse Play-kaupasta.
    41. Annan puhelimen kaikessa rauhassa yön yli asennella kaikkea valmiiksi, jonka jälkeen se on käyttökunnossa.
    42. Kun olet saanut oman puhelimesi käyttökuntoon ja olet kirjautunut Wilma Daycareen, poista Daycare-tilisi kaikista yhteiskäyttöpuhelimista.

 

Mahdollisia ongelmatilanteita ja ratkaisuja:

  • Puhelin jää pyörittämään jotain vaihetta pitkään (ei koske päivitys-vaihetta, se voi kestääkin pitkään ja on normaalia)
    • Yritä ensin palata alaosan nuolesta edelliseen vaiheeseen
    • Jos ei onnistu, käynnistä laite uudelleen
  • Olet valinnut mobiiliverkon, mutta puhelin alkaakin kysellä wifi-verkkoon yhdistämistä, eikä päästä eteenpäin ilman verkon valintaa
    • Käynnistä puhelin uudelleen
  • Monivaiheisen tunnistautumisen puhelu tai viesti ei tule sinulle perille
    • Ota yhteys tietohallintoon tai Heidiin, todennäköisesti tunnistautumistiedoissasi on jostain syystä virheellinen puhelinnumero