Oppimisprosessien yhteiset työkalut
120 min
7.-9. luokka 1.-6. luokka
Ei oppiaineita
tvt-taidot tvt digitaidot osaaminen
Ylläpitäjä Johtava rehtori Rehtori Muokkaaja Opettaja
Ylläpitäjä Muokkaaja Opettaja
Ohjelmointi
Ohjelmointi
Merkin suorittaaksesi perehdy opettamasi luokka-asteen ohjelmointiopetuksen sisältöön (TVT-OPS). Tarvittaessa voit pyytää ohjelmointiopetukseen apua tutoropettaja Päivi Nevalaiselta (paivi.nevalainen@vihti.fi).
Vuosiluokilla 1-2 oppilaat saavat ja jakavat keskenään kokemuksia digitaalisen median parissa työskentelystä sekä ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinnista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan. Vaiheittaisia toimintaohjeita kokeillaan erilaisissa leikki-, piirros- ja rakentelutehtävissä.
Vuosiluokilla 3-6 ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista. Ohjelmointi innostaa oppilasta suunnittelemaan, laatimaan ja toteuttamaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä (esim. Scratch, Makecode). Erityisesti käsitöissä oppilaan tulisi saada harjoitella ohjelmoimalla aikaan saatuja toimintoja, joista esimerkkinä robotiikka ja automaatio (esim. Legorobotit, Micro:bitit).
Vuosiluokilla 7-9 ohjelmointia harjoitellaan osana eri oppiaineiden opintoja. Oppilasta ohjataan kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen. Oppilaan tulee saada ohjelmoida ja samalla harjoitella hyviä ohjelmointikäytäntöjä. Tavoitteena on, että oppilas osaa soveltaa algoritmisen ajattelun periaatteita ja osaa ohjelmoida yksinkertaisia ohjelmia. Erityisesti käsitöissä käytetään sulautettuja järjestelmiä eli sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.
Lisätietoja ja valmiita oppitunteja löydät seuraavilta sivustoilta:
Polkuja ohjelmointiosaamiseen. Opas vuosiluokille 1-6 , Polkuja ohjelmointiosaamiseen. Opas vuosiluokille 7-9 (Oppaan tilaus täältä. )
Koodiaapinen (Valmiit oppitunnit Scratchiin ja Rackettiin) , Alakoulun ohjelmointiopas (Valmiita oppitunteja + leikkejä, ViLLE Team), Alakoulun ohjelmointiopas (20 valmista oppituntia, Minna Konttinen SYK), Graafisen ohjelmoinnin voit aloittaa koodaustunnista.
Ohjelmointi Scratchilla (luokat 3.-9.)
Ohjelmointi Blue- tai Beeboteilla (esiopetus+luokat 1.-2.) Lainauslomake
Ohjelmointia Microbiteillä (luokat 4.-9.) Lainauslomake
Ohjelmointi Lego-roboteilla (luokat 6.-9.) Lainauslomake
Ohjelmointi Opinsys-nalleilla (luokat 2.-4.) Lainauslomake
Ohjelmointi Arduino IDE:llä (luokat 7.-9.)
Ohjelmointi Pythonilla (luokat 7.-9.)
Yläkoulun ohjelmointia DrRacketilla (ohjeet perusasioihin)
Peliohjelmoinnin alkeita voi opettaa https://arcade.makecode.com/ -sivuston avulla. Sivustolla on valmiita tutoriaaleja. Sivuston käyttö sopii 5. luokasta ylöspäin.