×

Tämä on käyttäjän Janne Korsimo suunnitelma. Osa kurssia Tasogeometria.

Yhdenmuotoisuus

Opiskelijan ohje

 

Yhdenmuotoisuus+kartta, maks 4 tuntia

teoria S. 166, 168, 170
harj.  S.167, 169, 171
  Yhteiset - kaikille

 s. 167: 2, 3

 s. 169: 9

 s. 171: 1, 2

  Perustehtävät

 s. 167: 4, 5

 s. 169: 10, 12

 s. 171: 4, 5

  Keskitaso

 s. 167: 6, 7

 s. 169: 14, 15

 s. 171: 6, 8

  Vaativat  s. 169: 16, 17

 s. 171: 9, 10

videot

 

 

Videot

Yhdenmuotoisuus

1. Yhdenmuotoisuuden määritelmä ja merkintä.

2. Kolmion sivun pituuden laskeminen yhdenmuotoisista kolmioista.

3. Pinta-alojen suhde.

4. Esimerkki pinta-alojen suhteen laskemisesta.

5. Esimerkki mittakaavan määrittämisestä, kun pinta-alojen suhde tunnetaan.

Kartalla

1. Karttoja, piirustuksia ja suurennuksia.

2. Esimerkki kartta tehtävästä.

3. Toinen esimerkki kartta tehtävästä.

Kurssin tavoitteet

Työskentelyn itsearviointi

 

Tasogeometriaa - Sisällöt

  1. Yhdenmuotoisuus
  2. Mittakaava
  3. Tasokuvioiden pinta-ala (Suunnikas, kolmio, puoli-suunnikas)
  4. Pythagoraan lause
  5. Ympyrä
    1. Kehän pituus
    2. pinta-ala
    3. sektorin ala ja kaaren pituus
    4. sovelluksia

Tavoite - oppilas

  1. ymmärtää käsitteet
  2. osaa soveltaa mitta-kaavaa arkielämän laskuissa
  3. osaa soveltaa tasoku-vioiden pinta-alan laskutapoja
  4. osaa käyttää Pythago-raan lausetta suorakulmaisen kolmion osien ratkaisemisessa
  5. osaa laskea ympyrän pinta-alan ja kehän pituuden
  6. osaa laskea päätellen sektorin pinta-alan ja kaaren pituuden
  7. osaa käyttää sovellustehtävissä ympyrän pinta-alan ja kehän pituuden laskutapoja

8. luokan luokkamoniste Huom. EI SAA HUKATA, 8lk-luokkamoniste

Tuntitehtävien ratkaisut, ratkaisut