×

Tämä on käyttäjän Mikael Meriluoto suunnitelma. Osa kurssia Kevään merkkejä.

Kevät on kasvun aikaa

Opiskelijan ohje

otsikoksi Kevään merkkejä

Ryhmän tehtävänä on miettiä mistä tietää, että on kevät. Keskustellaan aiheesta ja päätetään miten tulokset esitetään muille. Tuotos voi olla esim. miellekartta, kuvaesitys tai video.

Muistakaa jakaa tuotos jokaiselle ryhmässä olijalle. Valmiit työt Seesawiin ympäristöopin kansioon.

Kirja s.110-111

Toisena tehtävänä on valita koulun läheltä lehtipuu ja tunnistaa sen laji. Sovitaan yhdessä paikka, josta puuta käydään seuraavien viikkojen aikana kuvaamassa.Puun lehtien kehittymistä ja kasvua kuvataan ainakin kolmena päivän joka viikko, merkitkää muistiin lista ja päivät  sekä varahenkilö kuvausta varten. Lopuksi kuvat katsotaan peräkkäin, huomataan kevään tuomat muutokset puussa.

Muistakaa airdropa kuvat toisillenne ja Seesawiin ympäristöopin kansioon.

Kotitehtävät

Kuvakysymykset, vastaukset vihkoon.

s.110

  1. Mihin aikaan vuodesta kuva on otettu?
  2. Mistä voit päätellä sen?
  3. Mikä paikka on kuvassa?
  4. Miksi puut näyttävät kasvavan vedessä?
  5. Miltä jäät näyttävät?

 

s.111

  1. Minkä puun kukinto on kuvassa?
  2. Millaisia kukkia sillä on?
  3. Minkä värisiä kukinnot ovat?
  4. Mitä hyötyä puulle on kukkia varhain keväällä ennen lehtien puhkeamista?
  5. Minkä puun oksia on viereisessä kuvassa?
  6. Millä nimellä puhkeavia lehtiä kutsutaan?
  7. Minkä värisiä lehdet ovat?
  8. Mitä siemenestä on ensimmäiseksi kasvanut ulos?
  9. Millä nimellä kutsutaan alkoin ensimmäisiä lehtiä?
  10. Miten ensimmäiset lehdet ovat kiinni varressa?
  11. Milloin kasvin sanotaan olevan taimi?
  12. Millaiselta siemen näyttää taimella?