×
Janne Korsimo
Kurssi: TVT-ops
2 oppituntia
Luokka-aste
1.-6. luokka
Oppiaineet
IT
Hakusanat
koodaustunti scratch kolmio neliö suorakulmio

3-4lk - Opin koodaamaan - taso 2

Koodauksen alkuun pääsee helposti. Tässä merkissä opetellaan blokkiohjelmoinnin perusasiat.

Oppitunti 1 - Code.org

Suorita vähintään yksi seuraavista Code.org -sivuston blokkikoodausta opettavista ohjelmointiharjoituksista:

 

 

Oppitunnit 2-3 - Scratchin perusteet

  1. Klikkaa Scratchin sivulle https://scratch.mit.edu
  2. Vaihda ylhäältä maapallon kuvasta kieleksi Suomi
  3. Paina ylhäältä Luo - tehdään siis oma Scratch koodi
  4. Etsi ylhäältä Oppitunnit ja suorita alla olevat oppitunnit järjestyksessä:
    1. Aloitus
    2. Lisää hahmo
    3. Lisää tausta
    4. Käytä nuolinäppäimiä
    5. Puhuvat tarinat

 

Tallennus ja avaaminen

Aloitus:Hahmot ja tausta

Aloitus:Peruskoodit

 

Tehtävä: Kirjoita omaa blokkikoodia

  1. Avaa uusi projekti, valitse tausta ja hahmo
  2. Koodaa ohjelma, jossa hahmo piirtää suorakulmion, jonka korkeus on 100 ja leveys 50
  3. Laske suorakulmion piiri ja pinta-ala
  4. Lisää toinen hahmo ja koodaa se piirtämään kolmio. Laske kolmion piiri.
  5. Mieti, miten saisit piirrettyä kolmion, jonka kaikki sivut ovat yhtä pitkiä. Miksi kyseistä kolmiota kutsutaan matemaattisesti?
  6. Mieti, miten saat piirrettyä ympyrämuotoisen alueen?
  7. Koodaa hahmo
    1. piirtämään neliö
    2. Aseta hahmon suunta alkuperäiseen suuntaan
    3. Käännä hahmoa käänny komennolla 5 astetta
    4. Käytä siirrä kohdat 1-3 Ohjaus - Toista lauseen sisällä ja toista 72 kertaa.
    5. Millainen kuvio tuli

Osaatko jo tosi hyvin? Tee ekstratehtävä:

Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu